הנחיות חדשות מרחיבות את ההמלצות לטיפול בסטטינים למיליוני מטופלים נוספים (New Engl J Med)

 

ההנחיות החדשות מטעם ה-ACC/AHA (American College of Cardiology / American Heart Association) לטיפול בכולסטרול צפויות להגדיל את מספר המטופלים המתאימים לטיפול בסטטינים בהיקף של כ-13 מיליון אנשים, עליה הנובעת בעיקרה מטיפול בחולים מבוגרים וטיפול בחולים ללא מחלות לב וכלי דם.

מבין המטופלים בגילאי 60-75 שנים, 87.4% מהגברים יתאימו עתה לטיפול בתרופות להפחתת רמות השומנים בדם, זאת במקום שיעור של כ-33% מהגברים לפי הנחיות ה-ATP III (Adult Treatment Panel). בנשים באותה קבוצת גיל, שיעור הנשים המתאימות לטיפול בסטטינים יעלה מ-מ-21.2% תחת הנחיות ATP III ל-53.6% עם ההנחיות החדשות.

החוקרים מסבירים כי העלינה נובעת בעיקר מהעלייה בשיעור המטופלים המתאימים לטיפול לפי הסיכון למחלות לב וכלי דם בתוך עשר שנים.

המומחים מסבירים כי ההנחיות החדשות זנחו את יעדי LDL ו-Non-HDL , הממליצות לרופאים המטפלים בחולים עם מחלות לב וכלי דם לשאוף ליעד של מתחת ל-100 מ”ג לד”ל (ויעד אפשרי הוא ערכים נמוכים מ-70 מ”ג לד”ל).

במקום יעדים אלו, שלדברי המומחים אינם מבוססים על נתונים ממחקרים אקראיים ומבוקרים, ההנחיות החדשות מזהות ארבע קבוצות של חולים לטיפול במסגרת מניעה ראשונית ושניונית, בהם על הרופאים למקד את המאמצים להפחתת מחלות לב וכלי דם. ובארבע קבוצות חולים אלו, ההנחיות החדשות קובעות המלצות בנוגע לעוצמה המתאימה של טיפול בסטטינים להשגת הירידה בערכי LDL.

ארבע קבוצות אלו כוללות חולים עם טרשת עורקים קלינית, חולים עם ערכי LDL של 190 מ”ג לד”ל ומעלה, חולי סוכרת ללא מחלות לב וכלי דם בגילאי 40-75 שנים, עם ערכי LDL בטווח 70-189 מ”ג לד”ל, ואלו עם עדות למחלות לב וכלי דם, ערכי LDL בטווח 70-189 מ”ג לד”ל, וסיכון למחלת לב וכלי דם טרשתית של 7.5% ומעלה בתוך עשר שנים.

מבין 115 מיליון המבוגרים בגילאי 40-75 שנים בארצות הברית, כ-43 מיליון (37.5%) עשויים להתאים לטיפול בסטטינים לפי הנחיות ה-ATPIII. עם זאת, לפי הנחיות ה-ACC/AHA, מספר זה צפוי לעלות ל-56 מיליון אמריקאים (48.6%). החוקרים משערים כי 14.4 מיליון מבוגרים יתאימו עתה לטיפול בסטטינים, מספר גבוה ב-12.8 מיליון, מאחר ו-1.6 מיליון מבוגרים שהתאימו לטיפול לפי הנחיות ה-ATP Iii לא יתאימו עוד לטיפול התרופתי בסטטינים.

אעפ”י שההנחיות החדשות מביאות להגדלת מספר המטופלים המתאימים לטיפול בסטטינים בכל ארבע הקטגוריות האמורות, העליה הגדולה ביותר בשימוש בתרופות אלו צפויה במסגרת מניעה ראשונית. מבין 12.8 המטופלים החדשים בסטטינים לאור הנחיות ה-ACC/AHA, 10.4 מיליון הם מבוגרים ללא עדות למחלה טרשתית (אך עם סיכון של 7.5% ומעלה בתוך עשר שנים). העליה בסטטינים במסגרת מניעה ראשונית היא הגדולה ביותר בגברים, אם כי מספר הנשים הפונות לטיפול במסגרת מניעה ראשונית עולה גם הוא.

החוקרים בחנו גם משתתפים בגילאי 40-59 שנים ואלו בגילאי 60-75 שנים, ללא מחלות לב וכלי דם, וזיהו הבדל משמעותי בהתאמה לטיפול בסטטינים בין הנחיות ATP III ובין הנחיות ה-ACC/AHA. בעוד שמספר המבוגרים בגילאי 40-59 שנים המתאימים לטיפול במסגרת מניעה ראשונית הוא דומה בין שתי סדרות ההנחיות, 77% מהמבוגרים בגילאי 60-75 שנים יטופלו בסטטינים תחת הנחיות ה-ACC/AHA. שיעור זה מהווה עלה מ-48% מהמבוגרים שיקבלו טיפול לפי הנחיות ה-ATP III.

מבין הגברים בגילאי 60-75 שנים, שאינם מטופלים בסטטינים כיום,  87% מתאימים עתה לטיפול בסטטינים. ניתן להמליץ לגברים מבוגרים על טיפול בסטטינים בהתאם לגילם בלבד.בנשים, לשם השוואה, מדובר עתה בשיעור של 54%. לכן, כמעט כל גבר וכמעט כל אישה שנייה בגילאי 60-75 שנים, שאינם נוטלים טיפול בסטטינים כיום, יידרשו לטיפול זה.

מספר חולי הסוכרת המתאימים לטיפול בסטטינים תחת ההנחיות החדשות צפוי לעלות מ-4.5 מיליון ל-6.7 מיליון מטופלים, עליה הנובעת מהפחתת סף ערכי LDL למתן טיפול זה.

N Engl J Med 2014

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

אתם מוזמנים לסיקור של הכנס שעסק בהנחיות החדשות ואפשרות יישומם בישראל

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה