חולים עם בצקת מקולארית על-רקע סוכרת מטופלים בשלב מאוחר מדי (JAMA Ophthalmol.)

חולים רבים עם סוכרת בארצות הברית מקבלים טיפול בשלב מאוחר מדי למניעת הפרעות בראייה, למרות שכיום זמינים טיפולים טובים יותר לבצקת מקולארית על-רקע סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת JAMA Ophthalmology. על הרופאים להסביר לחולי הסוכרת כי המחלה עשויה לפגוע בעיניהם, מאחר שבצקת מקולארית עשויה להוביל לאובדן ראיה משמעותי ללא טיפול במשך שנה ומעלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בצקת מקולארית על-רקע סוכרת (DME או Diabetic Macular Edema) הינה הסיבה הנפוצה ביותר לאובדן ראיה עקב סוכרת. הטיפול בבצקת מקולארית השתפר באופן דרמטי,  וישנה חשיבות לאבחנה מוקדמת של בצקת מקולארית והפניית החולים לטיפול מתאים. למרות זאת, המודעות והטיפול בבצקת מקולארית בארצות הברית אינם מאופיינים היטב.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הטיפול בעיניים והמודעות למחלת עיניים בקרב חולים עם בצקת מקולארית על-רקע סוכרת. הם ערכו ניתוח חתך של נתונים אודות משתתפים בסקר National Health and Nutrition Examination Survey בשנים 2005-2008. כל המשתתפים היו בגילאי 40 שנים ומעלה, עם סוכרת וצילומי קרקעית העין.

החוקרים ביקשו לבחון בקרב חולים עם בצקת מקולארית את המודעות להשפעה של סוכרת על העיניים; לדווח על מועד הבדיקה האחרונה ע”י מומחה לסוכרת; לדווח על בדיקת העיניים האחרונה שלהם עם הרחבת אישונים ולבחון את שכיחות הפרעות ראיה.

בשנת 2010, רק 44.7% מהמבוגרים בארצות הברית בגילאי 40 שנים ומעלה עם בצקת מקולארית על-רקע סוכרת דיווחו כי הוסבר להם ע”י הרופא המטפל כי סוכרת עלולה לפגוע בעיניים או כי סובלים מרטינופתיה; 46.7% דיווחו כי לא ביקרו אצל אחות מדריכת סוכרת, דיאטנית או תזונאית במהלך השנה האחרונה  ו-59.7% דיווחו כי עברו בדיקת עיניים עם הרחבת אישונים בשנה האחרונה.

מבין החולים עם בצקת מקולארית על-רקע סוכרת, 28.7% סבלו מהפרעה בראיה (שהוגדרה כחדות ראיה גרועה מ-20/40 בעין עם בצקת מקולארית), על-בסיס חדות ראיה בבדיקה הראשונית ו-16.0% על-בסיס חדות הראיה המתוקנת הטובה ביותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חולי סוכרת רבים בארצות הברית אינם מקבלים טיפול העשוי למנוע הפרעות ראיה ועיוורון. דרושות גישות חדשות להגברת המודעות, בעיקר לאור ההתקדמות בטיפול בבצקת מקולארית על-רקע סוכרת.

JAMA Ophthalmol. Published online December 19, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה