השוואה בין ניתוח בריאטרי ובין טיפול לא-ניתוחי לטיפול בהשמנת-יתר (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בהשוואה לטיפול לא-ניתוחי להשמנת-יתר, ניתוח בריאטרי מביא לירידה גדולה יותר במשקל הגוף ולשיעורים גבוהים יותר של נסיגת סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לכמת את ההשפעה הכוללת של ניתוח בריאטרי בהשוואה לטיפול לא-ניתוחי להשמנת-יתר. הם ערכו סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה, לאחר חיפוש במאגרי Medline, Embase ו-Cochrane Library. הסקירה כללה מחקרים אקראיים ומבוקרים, עם מעקב במשך שישה חודשים ומעלה, שכללו חולים עם מדד מסת גוף גל 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, תוך השוואת ניתוח בריאטרי עם טיפולים לא-ניתוחיים ודיווחו על משקל הגוף, גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, איכות חיים ותופעות לוואי.

הסקירה כללה 11 מחקרים עם 796 משתתפים. בחולים שחולקו לקבוצת ניתוח בריאטרי נרשמה ירידה גדולה יותר במשקל הגוף (הבדל ממוצע של 26- ק”ג) בהשוואה לטיפול לא-ניתוחי, עם שיעורי הפוגה גבוהים יותר של סוכרת מסוג 2 (סיכון יחסי של 22.1 בהערכה מלאה של המקרים; 5.3 בהערכה שמרנית בהנחת נסיגה של סוכרת בכל החולים לאחר טיפול לא-ניתוחי עם נתונים חסרים) ותסמונת מטבולית (סיכון יחסי של 2.4 בהערכה מלאה של המקרים ו-1.5 בהערכה שמרנית), שיפור גדול יותר באיכות החיים וירידה בטיפול תרופתי. ריכוזי טריגליצרידים בדם ירדו בהיקף גדול יותר וערכי HDL עלו בהיקף גדול יותר.

השינויים בלחץ הדם ובכלל ערכי כולסטרול וערכי LDL לא היו שונים משמעותית. לא תועדו אירועים קרדיווסקולאריים או מקרי תמותה לאחר ניתוח בריאטרי. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר לאחר ניתוח בריאטרי כללו אנמיה על-רקע חסר ברזל וניתוחים חוזרים .

למרות התוצאות המשמעותיות, הנתונים מוגבלים לתקופת מעקב של שנתיים ומבוססים על מספר קטן של מחקרים וחולים.

BMJ 2013; 347

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה