שילוב סוכרת עם דיכאון מעלה את הסיכון לאוטם לבבי (EASD)

בחולים הסובלים מסוכרת ודיכאון קיים סיכון מוגבר לאוטם לבבי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש משבדיה, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes.

הסיכוי לאוטם לבבי באלו עם דיכאון וסוכרת, בהשוואה לחולים עם סוכרת או דיכאון, היה הגבוה ביותר באלו בגילאי 45-64 שנים, כאשר הקשר הבולט ביותר תועד בנשים (יחס סיכויים של 7.1). יחס הסיכויים המקביל בגברים באותה קבוצת גיל עמד על 2.8.

הסיכון לאוטם לבבי היה גבוה יותר גם כן, אם כי בהיקף נמוך יותר, בגברים ובנשים עם סוכרת או דיכאון, אך לא שניהם.

החוקרים בחנו את הקשר בין סוכרת, דיכאון ואוטם לבבי, באמצעות נתונים אודות כ-3,700,000 משתתפים בגילאי 45-84 שנים. הם לא כללו חולים עם אוטם לבבי לפני תחילת המחקר. מרשמים לטיפול בתרופות לסוכרת ודיכאון שימשו כסמנים למצבים אלו.

החוקרים סיווגו את החולים לארבע קבוצות, לפי הטיפול התרופתי חולים שנטלו תרופות לסוכרת בלבד, חולים שנטלו נוגדי-דיכאון בלבד, חולים שנטלו את שני סוגי התרופות ואלו שלא נטלו תרופות אלו. במהלך שלוש שנות המעקב, 1.2% מהמשתתפים אובחנו עם אוטם לבבי ראשון, כאשר 37% מאלו היו פטאליים.

בקרב משתתפים מבוגרים יותר (גילאי 65-84 שנים), כל שלוש קבוצות התרופות לוו בסיכון מוגבר לאוטם לבבי, עם יחס סיכויים שנע בין 1.0-3.0, בהשוואה לאלו שלא נטלו את התרופות הללו. הסיכויים הגדולים ביותר תוארו באלו שנטלו את שני סוגי התרופות, ובנשים, בהשוואה לגברים.

הממצאים היו דומים בקבוצת הגיל הצעירה יותר (45-64 שנים), עם יחס סיכויים שנע בין 1.0-7.0. התוצאות נותרו ללא שינוי לאחר תקנון לטיפול בתרופות לאיזון לחץ דם.

החוקרים מכירים במגבלות המחקר וקוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

EASD 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה