חשיבות תהליכי דלקת במטופלים שמנים ובריאים מטבולית (Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism)

הבריאות המטבולית של מטופלים שמנים עשויה לנבוע מרמות דלקת נמוכות יותר. במחקר מקרה-ביקורת, בנבדקים שמנים אך בריאים מטבולית תועדו רמות נמוכות של מספר מדדי דלקת, כולל CRP (C-Reactive Protein), TNF-Alpha ו-IL-6.

ללא תלות במדד מסת הגוף, בחולים עם פרופיל דלקתי תועדה גם נטייה לפרופיל מטבולי בריא יותר. באופן כללי, השמנה מעודדת תנגודת לאינסולין והתפתחות מחלות כרוניות, דוגמת תסמונת מטבולית, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם, אך לא כל המטופלים השמנים מצויים בסיכון לבבי-מטבולי.

החוקרים ערכו מחקר חתך שכלל 2,047 גברים ונשים מאירלנד, בגילאי 45-74 שנים, שהיו שמנים לא-שמנים, עם ערך סף של 30 ק”ג למטר בריבוע.

בסה”כ, הם מצאו כי בשמנים בריאים מטבולית ובאלו שאינם שמנים תועדו ריכוזים נמוכים יותר של מרכיבי משלים (C3), CRP, TNF-Alpha, IL-6 ו-PAI-1 (Plasminogen Activator Inhibitor), כמו גם רמות גבוהות יותר של אדיפונקטין וספירה לבנה נמוכה יותר, בהשוואה לאלו שאינם בריאים מטבולית.

מניתוח סטטיסטי עלה כי קיימת סבירות גבוהה יותר לשמנים בריאים מטבולית בקרב אלו עם רמות נמוכות יותר של מספר מדדי דלקת.

באופן ספציפי, שמנים בריאים מטבולית עם ריכוז נמוך של C3 היו בסיכוי גבוה פי 3.5 לבריאות מטבולית טובה, בתלות בהגדרות השונות של בריאות מטבולית.

רמות CRP באחוזון 50 התחתון היו קשורות בקשר חיובי עם מרבית ההגדרות של בריאות מטבולית, בטווח של פי 1.10 ופי 1.76 בסיכון מוגבר, ובחולים עם רמות מוגברות של אדיפונקטין נרשמה עליה של פי 2.6-4 בסבירות להשמנת-יתר, אך בריאות מטבולית.

הסיכוי לבריאות מטבולית והשמנת-יתר היה גם גבוה יותר בקרב אלו עם ריכוז IL-6 נמוך יותר, רמות נמוכות יותר של TNF-Alpha ו-PAI-1.

בקרב נבדקים לא-שמנים, הסיכוי לבריאות מטבולית היה גדול יותר באלו עם רמות C3 נמוכות יותר (יחס סיכויים שנע בין 1.39-3.62), רמות PAI-1 נמוכות יותר (יחס סיכויים בטווח 1.11-2.93) וריכוז אדיפונקטין גבוה יותר (יחס סיכויים של 1.04-2.46).

החוקרים תיעדו קשר בין רמות CRP באחוזון 50 התחתון וערכי IL-6 נמוכות יותר ובין סיכוי גבוה יותר לבריאות מטבולית, כמו גם ריכוזי TNF באחוזון 50 התחתון.

החוקרים כותבים כי מהממצאים עולה כי בדיקות סקירה של מטופלים במטרה לזהות חולים שאינם בריאים מטבולית, עשויות לסייע במניעת מחלות לבביות ומטבוליות.

Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism

לידיעה ב-Medpage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה