ההשפעה של שינויים בלחץ הדם על תפקוד המוח במבוגרים (BMJ)

במבוגרים עם וריאביליות רבה יותר בערכי לחץ הדם בין מדידות שונות במרפאה קיים סיכון מוגבר לקשיים קוגניטיביים עם הגיל, כך עולה מנתונים חדשים מחקר עוקבה אירופאי בשם PROSPER. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת BMJ.

החוקרים כותבים כי לא ברור אם הפחתת הוריאביליות של לחץ הדם עשויה לסייע בשמירה על התפקוד הקוגניטיבי בחולים מבוגרים. מחקר קודם מצא כי וריאביליות רבה בלחץ הדם הינה גורם סיכון לאירועים קרדיווסקולאריים, כולל אירועים מוחיים. מחקרים הדגימו קשר בין וריאביליות בלחץ הדם, ללא תלות בלחץ הדם הממוצע, ובין נגעים מוחיים, עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה, וטרשת עורקים בחולים בשנות החמישים לחייהם, או מאוחר יותר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הוריאביליות במדידות לחץ דם מביקור אחד למשנהו ובין התפקוד הקוגניטיבי בלמעלה מ-5,400 מבוגרים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם. גיל המשתתפים עמד על 73 שנים, בממוצע, עם לחץ דם שנמדד כל שלושה חודשים במהלך תקופה ממוצעת של 3.2 שנים.

החוקרים מדווחים כי במבוגרים על לחץ דם סיסטולי גבוה יותר מביקור לביקור, ללא תלות בלחץ הדם הממוצע, התפקוד הקוגניטיבי היה גרוע יותר במספר מדדים, כולל קשב סלקטיבי, מהירות עיבוד וזיכרון מיידי ומושהה.

מספר מחקרים מצאו כי הפרעה במחסום דם-מוח נובעת מנזק לכלי הדם ומובילה לנזק עצבי והאצת אובדן תאי עצב ואטרופיה מוחית. מכאן עולה כי וריאביליות רבה יותר בלחץ הדם עשויה להוביל לליקוי קוגניטיבי בעקבות שינויים במבנה המוח והתפתחות מחלה של כלי דם קטנים במוח.

הנתונים שנאספו מבדיקות MRI של 553 משתתפים במחקר PROSPER תומכים בהשערה זו, כאשר החוקרים מצאו כי וריאביליות רבה יותר בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי לווה בנפח קטן של יותר ההיפוקמפוס ואוטמים בקורטקס, ווריאביליות גבוהה יותר בלחץ הדם הדיאסטולי לוותה בדימומים מוחיים קטנים.

צוות החוקרים של מחקר PROSPER כותב כי לא ברור אם וריאביליות גבוהה יותר בלחץ הדם הינה גורם או תוצא של מחלה מוחית. הם מדגישים כי על-סמך הנתונים הזמינים אין אפשרות להסיק כי קיים קשר סיבתי בין הממצאים ודרושים מחקרים ארוכי-טווח בכדי לקבוע אם גישות להפחתת וריאביליות של לחץ הדם עשויות להפחית את הסיכון לליקוי קוגניטיבי .

BMJ 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה