הקשר בין רמות HDL ו-ApoA-I ובין מחלות לב וכלי דם במטופלים בסטטינים (CIRCULATION)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Circulation, עולה כי בקרב חולים המטופלים בסטטינים, קיים קשר הדוק בין רמות HDL ו-apoA-I (Apolipoprotein A-I) ובין סיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים, גם בקרב אלו עם ערכי LDL נמוכים מאוד. עליה ברמות apoA-I נקשרה בקשר שלילי עם סיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, אך לא תועדה מגמה דומה עם ערכי HDL.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ברור אם הקשר ההפוך בין רמות HDL ו-apoA-I ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם נותר גם בחולים המשיגים ערכי LDL נמוכים מאוד תחת טיפול בסטטינים. בנוסף, לא ידוע אם העליה בערכי HDL או apoA-I לאחר התחלת טיפול בסטטינים קשורה בירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם.

החוקרים ערכו מטה-אנליזה שכללה שמונה מחקרים להערכת טיפול בסטטינים, בהם נקבעו רמות השומנים ואפוליפורטאינים בכל המשתתפים במחקר, בתחילת המחקר ולאחר שנת מעקב. החוקרים אספו נתונים אודות כ-38,000 משתתפים במחקרים שחולקו לטיפול בסטטינים, מתוכם 5,387 שאובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי מג’ורי. החוקרים זיהו קשר בין ערכי HDL ובין סיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון מתוקן של 0.83 לכל עליה של סטיית תקן אחת), כמו גם רמות apoA-I (יחס סיכון של 0.79). קשר זה תועד גם בחולים עם ערכי LDL נמוכים מ-50 מ”ג לד”ל. עליה בערכי HDL לא נקשרה עם סיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים (יחס סיכון של 0.98), אך זוהה קשר כזה עם עליית ערכי apoA-I (יחס סיכון של 0.93).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים הנוכחיים עולה כי דרושים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של טיפולים להעלאת רמות apoA-I על הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

CIRCULATION Published online before print August 21, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה