האם ישנה תועלת הישרדותית לאקו-לב כבדיקת סקירה במבוגרים ללא תסמינים? (JAMA Intern Med)

בדיקות סקר אקראיות של כל המטופלים למלחת לב מבנית עם אקו-לב אינן מתורגמות לשיעורי הישרדות טובים יותר או להפחתת הסיכון לאוטם לבבי או אירועים מוחיים בנבדקים אסימפטומטים אלו.

ממצאי המחקר תומכים בהנחיות הקליניות הקיימות, הקובעות כי בדיקת אקו-לב אינה מומלצת להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים ללא תסמינים. בסיכומו של דבר, שיעורי התמותה עקב סיבות לבביות ומכל-סיבה במחקר הנוכחי היו דומים לאלו שבאוכלוסיה הכללית בנורבגיה. מבין 3,272 חולים שעברו בדיקת אקו-לב, השכיות של מחלת לב מבנית ומחלת מסתמים עמדה על 7.6%.

אבחנה של מחלה אסימפטומטית חשובה רק במידה ועשויה להוביל להחלטה קלינית שתביא להאטה או עצירת התקדמות המחלה. אעפ”י שטרשת של המסתם המיטראלי והאאורטלי נקשרו עם סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, החוקרים לא מצאו כי אבחנה מוקדמת של מחלת מסתמים באוכלוסיה הכללית תתורגם להפחתת הסיכון לתמותה או אירועים קרדיווסקולאריים.

מדגם המחקר כלל 6,861 משתתפים בגיל העמידה ממחקר Tromso. במהלך הבדיקה הרביעית, 3,272 משתתפים חולקו באקראי לבדיקות סקר המבוססות על אקו-לב ו-3,589 חולקו לקבוצת ביקורת (ללא אקו-לב). במהלך 15 שנות המעקב, 26.9% מהמשתתפים בקבוצת הסקירה הלכו לעולמם, זאת בהשוואה ל-27.6% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת, הבדל שאינו מובהק סטטיסטית. באשר לתוצאי הסיום המשניים, לא זוהה הבדל בשיעורי תמותה פתאומית, שיעורי תמותה עקב מחלות לב, או אוטם לבבי פטאלי ולא-פטאלי או שיעור אירועים מוחיים.

השורה התחתונה היא כי במהלך כלל 15 שנות המעקב במסגרת המחקר, עקומות Kaplan-Meier עולות אחת על השנייה. ביצוע בדיקות הסקר וזיהוי אחוז קטן של בדיקות לא-תקינות, עם התערבות אפשרית לטיפול בממצאים אלו, לא הובילו לירידה אמיתית בשיעורי התמותה הכוללים.

JAMA Intern Med 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה