מחקר ישראלי בחן את הקשר שבין לידה טרם הזמן לבין תחלואה קרדיווסקולרית אצל האם בטווח הארוך (American Journal of Obstetrics & Gynecology )

מחקר ישראלי חדש מצא, כי היסטוריה של לידה מוקדמת מעלה את הסיכון של האם לסבול מתמותה קרדיווסקולרית בטווח הארוך. בכתבה שפורסמה במדסקייפ ובה נסקר המחקר, מספר ד”ר אייל שיינר מסורוקה כי נראה שלא ניתן לבודד תחלואה הקשורה להריון מסיבוכים עתידיים. לדבריו, על הרופאים המטפלים לשקול, בעת שהם מעריכים את הסיכון העתידי למחלות לב וכלי דם אצל המטופלות, הריון מוקדם או בעיות אחרות בהריון כמייצג של מבחן עקה פיזיולוגית.

המחקר פורסם במגזין לאחרונה במגזין American Journal of Obstetrics & Gynecology . החוקרים, מבית החולים סורוקה בבאר שבע , מדווחים בפרסום כי 12.5% מכלל העוקבה של כמעט 48,000 נשים ילדו לפני השבוע ה-37 להריון. במהלך המעקב, שארך למעלה מעשר שנים, הלידות המוקדמות נקשרו לשיעורים גבוהים יותר של אירועים קרדיווסקולריים ואשפוזים הקשורים לתחלואה קרדיווסקולרית.  הם מצאו כי 4.1% מהנשים שעברו שתי לידות מוקדמות או יותר סבלו מאירועים קרדיווסקולריים, בהשוואה ל-3.6% מהנשים שעברו לידה מוקדמת אחת ו-2.5% מהנשים שילדו בלידה רגילה. עבור אירועים קרדיווסקולריים חמורים ומורכבים, השיעורים היו 0.3%, 0.4% ו-0.1%, בהתאמה. עבור כלל האשפוזים הקרדיווסקולריים, השיעורים היו 5.5%, 5% ו-3.5%, בהתאמה. הקשר הזה נותר מובהק גם לאחר שנערכו התאמות ללידות מוקדמות ספונטניות או מזורזות ועבור לידה מוקדמת מאוד או מאוחרת יותר.  בנוסף, לאחר שערכו התאמות לערפלנים הקשורים להריון כמו זירוז לידה, סוכרת ורעלת הריון, לידה מוקדמת היתה קשורה באופן לא תלוי עם אשפוזים קרדיווסקולריים (עם יחס סיכון של 1.4).  

לדברי החוקרים, הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקרים אחרים שנערכו בנושא, אך הם מציינים כי טרם מובן לגמרי האם יש קשר ישיר בין לידה מוקדמת לבין הסיכון הקרדיווסקולרי או שמא הסיכון הזה נובע ממחלות והפרעות אחרות הקיימות במקביל, כמו יתר לחץ דם או הפרעות גדילה.  הם מסכמים כי נשים שחוו לידה מוקדמת עשויות להרוויח מבדיקות סקר לזיהוי מוקדם של מחלות רקע והפרעות קרדיווסקולריות.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

American Journal of Obstetrics & Gynecology 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה