מה בין דיאטה ים תיכונית ובין התפקוד הקוגניטיבי? (Neurology)

הקפדה על דיאטה ים תיכונית מלווה בהיארעות נמוכה יותר של הידרדרות קוגניטיבית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 30 באפריל של כתב העת Neurology . הקשר תועד הן בשחורים והן בלבנים, אך לא היה בולט יותר בחולי סוכרת.

החוקרים מסבירים כי מדובר במחקר הגדול ביותר עד כה להערכת הקשר בין דיאטה ים תיכונית ובין הזיכרון. המסר העיקרי העולה מהמחקר הוא כי לדיאטה השפעה רבה לא רק על משקל הגוף והמראה, אלא גם על בריאות הלב וכלי הדם ותאי המוח.

הם ממליצים על מספר שינויים פשוטים בתזונה, כולל הגדלת כמות צריכת הפירות הטריים, שימון בשמן זית בסלטים וצריכת דגים שומניים יותר, דוגמת סלמון. יש להימנע ממזון מטוגן, גם במקרים של טיגון עם שמן זית, מאחר שעם החום השמן מאבד חלק מהתכונות המועילות שלו.

במסגרת המחקר החוקרים אספו נתונים ממחקר REGARDS (Reasons for Geographic and Racial Differences in Stroke ), מחקר מבוסס-אוכלוסייה גדול, שהתמקד באזורים בארצות הברית הקרויים “חגורת השבץ”, מדינות דרומיות דוגמת אלבאמה וצפון ודרום קרוליינה, בהן סיכון מוגבר לאירועים מוחיים.

המחקר כלל למעלה מ-30,000 משתתפים בגילאי 45 ומעלה, שסווגו כלבנים או שחורים לא-היספאנים בין השנים 2003-2007. המטרה  הייתה לבחון סיבות להבדלים גיאוגרפיים והבדלים בין גזעים לאירועים מוחיים. המצב הקוגניטיבי נבחן בתחילת המחקר וכל שנה במהלך תקופת מעקב ממוצעת של ארבע שנים על-פי תוצאות במבחן SIS (Six Item Screener ). נתונים אודות צריכת המזון הממוצעת נאספו באמצעות שאלוני תזונה.

ניתוח הנתונים הנוכחי לא כלל משתתפים עם היסטוריה של אירועים מוחיים, הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי , או נתונים חסרים בשאלוני תזונה, כך שבסופו של דבר נותרו כ-17,000 משתתפים בהם נבחנה ההיענות לדיאטה ים תיכונית על-פי שאלוני תזונה.

מהתוצאות עלה כי 1,248 משתתפים אובחנו עם ליקוי קוגניטיבי חדש. היענות רבה יותר לדיאטה ים תיכונית לוותה בסיכוי נמוך יותר להופעת ליקוי קוגניטיבי לפני ואחרי תקנון לערפלנים אפשריים.

לדברי החוקרים, דיאטה ים תיכונית נבחנה תחילה במדינות ים תיכוניות, אך עתה הוכח כי ישנה תועלת ברורה גם לאלו המתגוררים באזורי חגורת השבץ בארצות הברית, אוכלוסיה שונה כליל.

לא זוהתה אינטראקציה בין המוצא ובין הקשר בין דיאטה ים תיכונית והתפקוד הקוגניטיבי. עם זאת, החוקרים זיהו השפעה משמעותית של סוכרת על הקשר הנ”ל. היענות רבה יותר לדיאטה לוותה בסיכויים נמוכים יותר לליקוי קוגניטיבי בחולים לא-סוכרתיים, אך לא בחולים סוכרתיים.

החוקרים מתכננים לערוך מחקרים נוספים במטרה להבין את ההשפעה של דיאטה ים תיכונית על היארעות אירועים מוחיים באוכלוסיה.

Neurology 2013;80:1684-1692

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה