האם יש תועלת לתוספי סלניום למניעת מחלות לב וכלי דם? (Cochrane Database Syst Rev)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה עולה כי תוספי סלניום אינם מונעים מחלות לב וכלי דם, לפחות באנשים עם תזונה בריאה, ואף עשויים להביא לעליה בסיכון לסוכרת מסוג 2. ממצאי הסקירה פורסמו במהדורת 31 בינואר של  Cochrane Database of Systematic Reviews.

החוקרים כותבים כי תוספי סלניום לא הביאו לכל הבדל מובהק סטטיסטית בשיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם, או סיבות אחרות לתמותה או לאירועים קרדיווסקולאריים לא-פטאליים. לדבריהם, אין עדות לכל השפעה, מועילה או מזיקה, על התוצאות הקרדיווסקולאריות.

בסקירה החדשה, החוקרים בחנו 12 מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת ההשפעות של תוספי סלניום על אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, תמותה, שינויים בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2 במבוגרים בכל הגילאים מהאוכלוסייה הכללית ואלו בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. בסקירה נכללו רק מחקרים בהם קבוצת ההשוואה כללה פלסבו או העדר כל התערבות, ורק מחקרים עם לפחות שלושה חודשי מעקב.

סך כולל של כ-19,000 משתתפים לקחו חלק ב-12 המחקרים. החוקרים לא זיהו השפעה משמעותית של תוספי סלניום על שיעורי התמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.97), תמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 0.97), אירועים קרדיווסקולאריים לא-פטאליים (יחס סיכון של 0.96) או אירועים קרדיווסקולאריים מכל סוג (יחס סיכון של 1.03). תוספי סלניום הפחיתו את רמות כולסטרול כללי, אך באופן שאינו משמעותי, ולא השפיעו משמעותית על ערכי HDL.

העליה הקטנה בסיכון לסוכרת מסוג 2 עם נטילת תוספי סלניום לא היה מובהק סטטיסטית (יחס סיכון של 1.06), אך תופעת לוואי אחרת, מינורית יותר, זוהתה לעיתים קרובות יותר באלו שנטלו תוספי סלניום, כולל נשירת שיער (יחס סיכון של 1.28) ודלקת עורית בדרגה 1-2 (יחס סיכון של 1.17).

עם זאת, החוקרים מדגישים כי המחקרים שנכללו בסקירה מוגבלים מאחר שכללו רק משתתפים עם תכולת סלניום רבה בתזונה . אמנם הושקעו מאמצי שיווק רבים בעידוד נטילת תוספי סלניום, אך נראה כי באוכלוסיו אלו אין תועלת לתוספי סלניום.

בשלב זה, לא ניתן לתמוך בתוספי סלניום כאמצעי למניעת מחלות לב וכלי דם באנשים בריאים. באותה עת, לא ניתן להבטיח כי אין עליה קלה בסיכון לסוכרת מסוג 2, על-רקע תוספי סלניום, במטופלים עם צריכת סלניום רבה.

Cochrane Database Syst Rev 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה