תוספי מזון עשויים לסייע בטיפול בדיכאון מג’ורי (Am J Psychiatry)

דיכאון אישה צעירה

תוספת L-Methylfolate הינה גישה בטוחה, יעילה ונסבלת יחסית היטב בטיפול בחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית, עם עמידות לטיפול בתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American Journal of Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לפי הספרות הרפואית, רק אחד מכל שלושה חולים עם דיכאון יזכה להפוגה עם טיפול סטנדרטי בתרופות נוגדות-דיכאון. מחקר קודם קשר בין רמות נמוכות של חומצה פולית ובין סיכון מוגבר להפרעת דיכאון מג’ורית, וכן רמז לאפשרות כי רמות נמוכות של חומצה פולית בחולים עם דיכאון מג’ורי עשויות לנבא פרוגנוזה גרועה יותר במהלך הטיפול. בעקבות מחקרים אלו גבר העניין בנוגע לתועלת של חומצה פולית כטיפול אפשרי לדיכאון מג’ורי.

החוקרים מסבירים כי במחקר זה, הוספת L-Methylfolate במינון 15 מ”ג ליום נמצאה יעילה יותר מהמשך טיפול ב-SSRI עם פלסבו. הם מציינים כי זהו המחקר האקראי, מבוקר-פלסבו, כפל-סמיות, הראשון שבחן תוצאות אלו באוכלוסיית חולים ספציפית זו. למרות שהתוצאות חיוביות, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

במאמר מדווחים החוקרים על שני מחקרים אקראיים ומבוקרים שבחנו את הוספת L-Methylfolate בטיפול בדיכאון מג’ורי עמיד לטיפול.

במחקר הראשון, שנערך ב-11 מרכזים רפואיים, נכללו 148 משתתפים בגילאי 18-65 שנים, עם הפרעת דיכאון מג’ורית עמידה לטיפול ב-SSRI. המשתתפים חולקו לטיפול ב- L-Methylfolate במשך 60 ימים (7.5 מ”ג ליום במהלך 30 הימים הראשונים, 15 מ”ג ליום למשך 30 הימים הבאים), פלסבו למשך 60 ימים, או פלסבו למשך 30 ימים ולאחר מכן L-Methylfolate במינון 7.5 מ”ג ליום למשך 30 ימים. כל המשתתפים המשיכו בטיפול ב-SSRI.

המחקר השני נערך בשישה מרכזים וכלל 75 משתתפים עם הפרעת דיכאון מג’ורית עמידה לטיפול ב-SSRI, תוכנן בדומה למחקר הראשון, פרט לכך שאלו שחולקו באקראי ל- L-Methylfolate קיבלו רק מינון של 15 מ”ג ליום.

לאחר ההקצאה האקראית נערכו ביקורי מעקב כל 10 ימים.

היעד העיקר יהיה הבדלים בשיעורי התגובה ודרגת השיפור, שנמדדו לפי מדד HAM-D (Hamilton Depression Rating Scale). מדדים משניים כללו שינוי מתמשך במדדי QIDS-SR (Quick Inventory of Depressive Symptomatology-Self-Rated) ומדד CGI (Clinical Global Impression).

מתוצאות המחקר הראשון עלה כי אין הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות. למרות שלא זוהה הבדל מובהק סטטיסטי, שיעורי התגובה והשינוי במדד תסמיני דיכאון היה גדול יותר בחולים שטופלו ב- L-Methylfolate כאשר החליפו למינון של 15 מ”ג ליום, בהשוואה לאלו שטופלו בפלסבו בלבד.

במחקר השני, באלו שהמשיכו בנטילת L-Methylfolate במינון 15 מ”ג ליום עם טיפול ב-SSRI שיעורי התגובה היו גבוהים יותר משמעותית (32.3% לעומת 14.6%), עם שינוי גדול יותר במדד תסמיני דיכאון (5.58- לעומת 3.04-, P=0.05), במדדי QIDS-SR (4.7- לעומת 2.62-, p=0.04) ובמדד חומרת CGI (0.92- לעומת 0.34-, p=0.01), בהשוואה לאלו שנטלו פלסבו.

לא זוהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין הקבוצות בשינוי במשקל הגוף, קצב הלב בעמידה או לחץ הדם הסיסטולי או הדיאסטולי בעמידה.

תופעות הלוואי הנפוצות כללו תופעות במערכת העיכול (16.7% מאלו שנטלו טיפול פעיל לעומת 14.8% במטופלי פלסבו), תסמינים סומאטיים (14.3% לעומת 29.6%, בהתאמה), זיהומים (11.9% לעומת 13%) ותסמינים פסיכולוגיים (9.5% לעומת 16.7%).

לסיכום, מהתוצאות עולה כי מינון של 15 מ”ג ליום של L-Methylfolate, אך לא מינון של 7.5 מ”ג ליום, עשוי לשמש כטיפול יעיל ובטוח בחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית, עמידה לטיפול תרופתי ב-SSRI.

Am J Psychiatry. 2012;169:1223-1225,1267-1274

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה