ההשפעה של תרגילים להפחתת מתחים על לחץ הדם בחולים עם יתר לחץ דם (מתוך Canadian Cardiovascular Congress)

בחולים עם יתר לחץ דם קל, המנסים להימנע מטיפול תרופתי ומעדיפים לנסות להפחית את לחץ הדם באמצעות תרגילי יוגה ומדיטציה, ממצאי מחקר HARMONY (Hypertension Analysis of Stress Reduction Using Meditation and Yoga) אינן מבשרות טובות.

גם החוקרים מודים כי הם התאכזבו מתוצאות המחקר, כאשר בקרב משתתפים עם יתר לחץ דם בדרגה 1, באלו שהקפידו על תכנית MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) באופן אינטנסיבי לא חל שיפור באיזון לחץ הדם.

למרות שמחקרים קודמים מצאו כי סוגים שונים של טכניקות להקלה על מתחים עשויות להפחית את לחץ הדם, מחקרים אלו כללו חולים שנטלו גם תרופות להורדת לחץ דם. מכאן עלה כי MBSR עשויה לשמש כגישה יעילה, אך כתוספת לטיפול.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם תכנית קבוצתית להקלה על מתחים עשויה להפחית את לחץ הדם בחולים עם יתר לחץ דם מדרגה 1, ללא טיפול תרופתי. לשם כך, הם גייסו למחקר משתתפים בגילאי 20-75 שנים שהתגוררו באזור טורונטו.

מבין 483 חולים שנסקרו תחילה, 382 לא התאימו למחקר בשל נטילת תרופות להורדת לחץ דם. בעקבות זאת נותרו 101 משתתפים (38 גברים, 63 נשים) בגיל ממוצע של 55 שנים.

בתחילת המחקר, לחץ הדם האמבולטורי הממוצע במהלך היום עמד על 140/87 מ”מ כספית ומעלה, עם לחץ דם אמבולטורי ממוצע במהלך 24 שעות של 135/82 מ”מ כספית ומעלה.

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בתכנית להקלה מיידית על מתחים, או לרשימת המתנה לטיפול זה (קבוצת ביקורת). כולם קיבלו ייעוץ באשר לאורחות חיים בריאים, כמומלץ בהנחיות לטיפול ביתר לחץ דם.

ההתערבות שניתנה ע”י שני מטפלים מיומנים לקבוצות של כ-25 חולים כללה מפגש פתיחה, שמונה מפגשי מודעות שבועיים בני שעתיים וחצי, כאשר המשתתפים למדו כיצד לתרגל יוגה ומדיטציה, יום תרגול שלם ותרגול ביתי של מדיטציה במשך 45 דקות בכל יום.

התוצא העיקרי היה השינוי בלחץ הדם האמבולטורי ביום במהלך 24 שעות, מתחילת המחקר ועד לאחר 12 שבועות. תוצאים משניים כללו את תוצאות לחץ הדם לאחר 24 שבועות.

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת באף אחד מהמדדים להערכת לחץ דם אמבולטורי לאחר 12 או 24 שבועות.

החוקרים עורכים מחקר המשך במטרה לקבוע אם תכנית MBSR תביא לשיפור איזון לחץ הדם, כאשר משולבת עם טיפול תרופתי, ואם הדבר יביא לשיפור ההיענות לטיפול תרופתי.

מתוך Canadian Cardiovascular Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה