הצהרה מטעם AHA/ASA קובעת כי אירוע מוחי הינו גורם סיכון למחלות לב (Stroke)

לפי הצהרה חדשה מטעם ה-AHA (American Heart Association) ו-ASA (American Stroke Association), יש להתייחס לחולים לאחר אירוע מוחי איסכמי כאל חולים בסיכון גבוה לאירועים כליליים טרשתיים.

לדברי המומחים, מדובר במסר חשוב, שכן הסוגיה עד כה לא הייתה מובנית.

בסקירה התייחסו המומחים לשתי סוגיות עיקריות, הראשונה, האם יש להתייחס לחולים לאחר אירוע מוחי כאל חולים בסיכון אבסולוטי גבוה למחלות לב וכלי דם בהמשך, בעיקר מחלת לב כלילית, והאם יש לכלול אירוע מוחי בכלים המשמשים לניבוי הסיכון.

אינטואיטיבית, נראה כי התשובה לשתי השאלות הללו היא חיובית, כאשר התחושה הרווחת הינה כי בחולים עם טרשת עורקים כליליים או היקפיים, צפויה שכיחות מוגברת של טרשת בעורקי המוח, ולהיפך.

בהצהרה המתפרסת על 36 עמודים, מצטטים הכותבים מספר סיבות להתייחסות הנ”ל לחולים לאחר אירוע מוחי, בעיקר אלו עם אירוע מוחי על-רקע טרשת עורקים, בין הקבוצות של חולים בסיכון אבסולוטי גבוה למחלת לב כלילית ומחלות לב וכלי דם.

ראשית, מהעדויות עולה כי בחולים לאחר אירוע מוחי איסכמי קיים סיכון אבסולוטי גבוה ותר לאוטם לבבי פטאלי או לא-פטאלי, או תמותה פתאומית, עם סיכון אבסולוטי של כ-20% ומעלה במהלך עשר שנים, ששימש בחלק מההנחיות להגדרת מצבים אקוויוולנטים לסיכון כלילי.

שנית, הכללת אירוע מוחי על-רקע טרשת עורקים דומה לסיבות להכללת סוכרת, מחלת כלי דם היקפית, מחלת כליות כרונית, או מחלות טרשתיות אחרות למרות העדר אחידות של העדויות באשר לסיכון מוגבר בכלל אוכלוסיות החולים. שלישית, לאירוע מוחי עקב מחלה טרשתית של כלי דם גדולים מנגנונים פתופיזיולוגיים משותפים עם הפרעות אחרות.

הכותבים מציינים כי הכללת אירוע מוחי כמצב בסיכון גבוה מגדילה בכ-10% את מסך החולים המוגדרים בסיכון גבוה. הם גם מציינים כי לאור ההטרוגניות של אירועים מוחיים, לא ברור אם יש להתייחס לסוגים אחרים של אירוע מוחי, כולל אירוע מוחי המורגי ואירוע מוחי איסכמי שאינו על-רקע טרשת עורקים, כאל מצבים בסיכון גבוה דומה. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים להבנת הסוגיה הנ”ל.

למטרת מניעה ראשונית, קובעים המומחים, יש לכלול אירוע מוחי איסכמי כחלק מהתוצאות הקרדיווסקולאריות באלגוריתמים להערכת הסיכון האבסולוטי. הדבר ראוי בשל ההשפעה של אירוע מוחי על התחלואה והתמותה, לאור הדמיון של גישות רבות למניעת אירוע מוחי וסוגים אחרים של מחלות כלי דם, וחשיבות אירועים מוחיים על אירועים כליליים בחלק מהאוכלוסיות.

בנוסף, מזכירים כי הנחיות מחוץ לארצות הברית כוללות לעיתים קרובות חולים לאחר אירוע מוחי בין יתר החולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם וכוללות אירוע מוחי כתוצא רלבנטי ביחד עם יעדי סיום לבביים.

המסר העיקרי הוא כי מומלץ שרופאים ימשיכו לעקוב אחר ההנחיות להערכת גורמי סיכון לאירועים מוחיים עד לפיתוח מודלים חדשים לניבוי הסיכון.

Stroke. Published online May 24, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Headache and Pain מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי Atogepant (קיוליפטה) מהווה טיפול יעיל ונסבל היטב למניעת מיגרנה, כולל מיגרנה אפיזודית וכרונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי את היעילות והבטיחות של Atogepant, אנטגוניסט של CGRP, למניעת מיגרנה על-בסיס תוצאות מחקרים אקראיים ומבוקרים. החוקרים […]

  • תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurosurgery עולה שכיחות גבוהה של תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עקב חבלת ספורט בספורטאים בבתי ספר תיכון ואלו עלולים להאט את ההתאוששות של הצעירים לאחר החבלה. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 431 ספורטאים בבתי ספר תיכון (גילאי 14-18 שנים) שחוו זעזוע מוח על-רקע פעילות ספורט בתקופה […]

  • היעילות והבטיחות של התערבות בגישה רדיאלית לטיפול במחלת כלי דם היקפית (Am J Cardiol)

    היעילות והבטיחות של התערבות בגישה רדיאלית לטיפול במחלת כלי דם היקפית (Am J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה כי התערבות דרך העורק הרדיאלי לטיפול במחלת כלי דם היקפית מהווה גישה בטוחה ויעילה כנגד מגוון סוגי מחלה וסקולארית. ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי גישה דרך העורק הרדיאלי משמשת יותר ויותר לפרוצדורות כליליות לאור שיעורים נמוכים יותר של סיבוכים באתר הדיקור ושיפור שביעות הרצון של […]

  • עדויות חדשות תומכות בתועלת של אג'ובי להקלה על צעירים עם מיגרנה אפיזודית (מתוך הודעת חברת טבע)

    עדויות חדשות תומכות בתועלת של אג'ובי להקלה על צעירים עם מיגרנה אפיזודית (מתוך הודעת חברת טבע)

    מתוצאות מחקר חדש בשלב 3 עולה כי לאג’ובי (Fremanzeumab) יעילות משמעותית בטיפול בילדים ומתבגרים עם מיגרנה אפיזודית, כך על-פי הודעה לעיתונות מטעם חברת טבע המייצרת את התרופה. מחקר SPACE הינו מחקר רב-מרכזי, אקראי, כפל-סמיות, להערכת יעילות אג’ובי, אשר כלל 235 משתתפים בגילאי 6-17 שנים. המחקר ענה על תוצא הסיום העיקרי והדגים יעילות עדיפה של אג’ובי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה