ערכי סף חדשים להערכת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בילדים (Pediatrics)

חוקרים מצרפת ממליצים על הגדרת ערכי סף חדשים, המבוססים על ערכים בנבדקים בריאים, להערכת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בילדים.

לדברי החוקרים, בעבר, לא נעשה תמיד שימוש הולם בערכים תקינים לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים בניתוחים סטטיסטיים או בהערכת הערך המנבא של גורמי סיכון אלו בילדים.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על נתונים אודות כ-2,700 משתתפים בגילאי 7-20 שנים, במטרה לקבוע טווח ערכים למרכיבים של התסמונת המטבולית. הם לא כללו במחקר משתתפים שאינם בריאים, כולל אלו הסובלים מהשמנת-יתר.

התוצאות עלו בקנה אחד עם מחקרים קודמים בילדים ומתבגרים לבנים להגדרת היקף מותניים, ערכי לחץ דם, רמות שומנים בדם וערכי אינסולין וסוכר בצום.

זוהו הבדלים משמעותיים בין קבוצות הגיל ובין בנים ובנות בנוגע להיקף מותניים ולחץ דם סיסטולי. רמות שומנים בדם השתנו מעט עם הגיל, אך זוהה הבדל קל בין בנים ובנות. ערכי סוכר בצום ורמות אינסולין הגיעו לשיא במהלך גיל ההתבגרות, וערכי אינסולין היו גבוהים יותר באופן עקבי במתבגרות, בהשוואה למתבגרים.

החוקרים כותבים כי הנתונים עשויים לתרום לשיפור המעקב אחר ילדים במערב אירופה, שכן טווח הערכים עשוי לשמש בטיפול היומיומי לזיהוי ערכים לא-תקינים של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

החוקרים יצרו תוכנה לחישוב מדדי סטיות התקן לפי גיל ומין של המדדים הרלבנטיים (ניתנת להורדה מאתר האינטרנט www.institutdanone.org).

משתנים אלו עשויים לשמש להערכת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בילדים, בפרט לניטור ההשלכות של עודף משקל והשמנת-יתר, ולתכנן התערבויות ותוכניות הדרכה למניעת סוכרת ומחלות לב וכלי דם.

Pediatrics 2012;129:e1020-e1029

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה