סקירת עדכון אודות הטיפול באינקרטינים בסוכרת סוג 2 משווה בין -GLP-1 RA למעכבי DPP4 (מתוך Diabetes Obes Metab )

במאמר סקירה חדש מתוך ה-Diabetes Obes Metab מסכמים המחברים את המידע אודות הטיפול בסוכרת המבוסס על האינקרטינים: מעכבי ה-DPP4 ואגוניסטים לרצפטור GLP-1 (להלן GLP-1 RA) .   קבוצות אלה , מסבירים המחברים, הפכו לאחרונה לחלופות טיפול חשובות למטופלים עם סוכרת סוג 2 .

מתוך קבוצת מעכבי ה-DPP4 זמינים כיום הטיפולים ב-  Sitagliptin (ג’נוביה) ,  saxagliptin (אונגלייזה) ,  vildagliptin ( גאלבוס )  ו-  linagliptin  (אינו רשום בארץ) שהן תרופות פומיות, בעוד התרופות מקבוצת ה  GLP-1 RA  ניתנות במתן תת עורי, כאשר כיום יש תרופות זמינות : ה-exenatide (בייאטה) במתן דו יומי, exenatide במתן שבועי, וה-liraglutide (ויקטוזה) הניתן פעם ביום.

באמצעות השפעת תרופות אלה על רמות הסטימולציה של רצפטור ה-GLP-1 RA , הן גורמות להורדת רמות הסוכר בדם במנגנון שמאופיין בסיכון נמוך להיפוגליקמיה, והשפעה גדולה יותר על רמות פוסטפרנדיאליות של סוכר בפלסמה מאשר תרופות אנטי היפרגליקמיות אחרות.

שימוש ב-GLP-1 RA נמצא כבעל השפעה גדולה יותר על רמות הסוכר מאשר קבוצת התרופות ממשפחת מעכבי ה-DPP4 , כנראה בגלל רמות גבוהות יותר של אקטיבציה של רצפטור ה-GLP-1 RA .  הירידה שנמצאה ברמות HbA1C בתרופות מקבוצת ה-GLP-1 RA עמדה על כ-1.5% לאחר כ-26 שבועות טיפול בעוד שבתרופות מקבוצת מעכבי ה-DPP4 הירידה היא ברמות נמוכות יותר של כ-0.5%-0.7% לאחר כ-24 שבועות טיפול.

בנוסף, לקבוצת התרופחת ממשפחת ה-GLP-1 RA יש גם יכולת להפחית משקל באופן משמעותי, וכן להשיג הפחתה של לחץ דם וכן אפקטים מועילים על גורמי סיכון קרדיווסקולרים אחרים.  מבחינת משקל, טיפול בתרופות מקבוצת ה-GLP-1 RA לאורך כ-26 שבועות הוביל לירידה של כ-3 ק”ג במשקל הגוף, בעוד שטיפול במעכבי DPP4 לא השפיע על משקל הגוף.

החוקרים מציינים שלמרות ששתי הקבוצות נחשבות כסבילות היטב, קבוצת מעכבי ה-DPP4 עלולה להיות קשורה עם זיהומים וכאבי ראש, בעוד שקבוצת ה-GLP-1 RA קשורה לעיתים קרובות עם הפרעות גסטרואינטנסיאליות, ובעיקר בחילות.

היו גם דיווחים על דלקת הלבלב שנקשרו הן למעכבי DPP4 והן ל-GLP-1 RA , אך לא הוכח עד כה קשר מבוסס בין שימוש באינקרטינים לדלקת הלבלב.

במחקרים קלינים , מציינים המחברים, ה-liraglutide (ויקטוזה) הראתה יעילות וסבילות וכן תועלות משמעותיות מובהקות גבוהות יותר בהשוואה ל-exenatide (בייאטה) ו-sitagliptin   (ג’נוביה).  

Diabetes Obes Metab. 2012 Apr;14 Suppl 2:20-32

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה