חוסר פעילות גופנית הינו גורם סיכון אוניברסאלי להתקפי לב (Eur Heart)

בסקירה חדשה של מחקר INTERHEART , במטרה להבין במדויק כיצד פעילות גופנית ומרכיביה השונים תורמים לסיכון לאוטם לבבי, לא זוהו ממצאים מפתיעים, אך הממצאים מאשרים כי חוסר פעילות גופנית הינה גורם סיכון אוניברסאלי למחלות לב וכלי דם. ממצאי הסקירה פורסמו בכתב העת European Heart Journal.

למעשה, הממצאים מדגימים חוסר התאמה משמעותי בין רמות הפעילות הגופנית עם רמות אוכלוסיה שונות, כאשר 70% מהחולים במדינות בעלות הכנסה נמוכה הם סדנטריים בזמנם הפנוי, זאת בהשוואה ל-40% במדינות בעלות הכנסה גבוהה יותר. המסר הוא פשוט, יש לנסות ולשלב פעילות גופנית במהלך חיי היומיום.

מהתוצאות עולה קשר בין בעלות על מכשיר טלוויזיה ומכונית ובין סיכון מוגבר לאוטם לבבי, אם כי החוקרים מדגישים כי לא ניתן לקבוע כי מדובר בקשר סיבתי.

במסגרת מחקר מקרה-ביקורת נכללו למעלה מ-29,000 משתתפים מ-52 מדינות באסיה, אירופה, המזרח התיכון, אפריקה, אוסטרליה, צפון ודרום אמריקה, והחוקרים בחנו באופן ספציפי כיצד פעילות גופנית במהלך העבודה ושעות הפנאי תורמת לסיכון לאוטם לבבי.

החוקרים מציינים כי למרות שמחקר קודם מצא קשר בין פעילות גופנית במהלך שעות הפנאי ובין מחלות לב וכלי דם, הקשר עם פעילות בזמן העבודה הוא פחות ברור. מחקרים מעטים בחנו את ההיבטים השונים של פעילות גופנית בעבודה ובשעות הפנאי ביחס לסיכון למחלות לב וכלי דם.

החוקרים מצאו כי משתתפים שעסקו בפעילות גופנית בדרגה קלה (Adjusted OR = 0.78) או בדרגה בינונית (OR = 0.89) היו בסיכון נמוך יותר לאוטם לבבי, בעוד שאלו שערכו מאמץ גופני משמעותי לפני הלידה, לא היו בסיכון OR = 1.02) בהשוואה לחולים סדנטריים. פעילות גופנית קלה (יחס סיכויים של 0.87) וכך גם פעילות גופנית מתונה או מאומצת (OR = 0.76), סיפקו הגנה מסוימת. למרות שבאלו שהיו בעלי טלוויזיה ורכב תועד סיכון מוגבר לאוטם לבבי, בהשוואה לאלו שלא החזיקו באף אחד משני אלו (OR = 1.27).

החוקרים הופתעו לגלות כי עבודה גופנית מאומצת בעבודה לא השפיעה על התקפי לב, ואין להם הסבר משכנע לכך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין צורך  בהמלצות שונות לאזורים שונים ברחבי העולם. קל להפחית את הסיכון להתקפי לב.

כמובן, ישנה שונות רבה בין תרבויות ולאקלים תפקיד חשוב . אדם שגר במדינה עם אקלים של 38 מעלות צלזיוס, ככל הנראה לא ייצא לריצה. אך ממצאים אלו רק משקפים את המסר הכללי, שהוא לשלב פעילות גופנית, ככל הניתן, במסגרת היומיומית.

Eur Heart J 2012;

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה