ההשפעה של ערכי BMI לפני ההיריון והעלייה במשקל במהלך ההיריון על משקל הלידה (Acta Obstet Gynecol Scand)

בנשים עם ערכי BMI (Body Mass Index) גבוהים לפני ההיריון, או בנשים עם עליה גדולה במשקל הגוף במהלך ההיריון, סיכון מוגבר ללידת תינוקות גדולים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Acta Obstetricia et gynecologica Scandinavica.

החוקרים מנורבגיה בחנו את הקשר בין ערכי BMI של האם לפני ההיריון והעלייה במשקל במהלך ההיריון, על-בסיס נתוני מחקר Norwegian Mother and Child Cohort Study, מחקר מבוסס-אוכלוסייה שאסף נתונים אודות 100,000 הריונות בין השנים 1999-2009.

החוקרים גייסו למעלה מ-58,000 נשים הרות בשנים 2000-2007 מרחבי נורבגיה, ע”י שליחת הזמנות לנשים בשבועות 17-18 להריון. שאלון נוסף נשלח לנשים לאחר 30 שבועות הריון. שיעורי התגובה עמדו על 93%.

החוקרים התבססו על סיווג BMI שפותח מטעם ארגון הבריאות העולמי ואומצו ע”י משרד הבריאות בשנת 2009. הם ערכו ניתוח סטטיסטי, באמצעות הנתונים שנאספו משני השאלונים במהלך ההיריון ונתוני משקל הלידה. היעד העיקרי של המחקר היה משקל הלידה של היילוד.

גיל המשתתפות הממוצע עמד על 30.3 שנים, עם ערכי BMI לפני ההיריון של 24 ק”ג למטר בריבוע, בממוצע, ועליה ממוצעת של 9.3 ק”ג במהלך ההיריון. משקל הלידה הממוצע של היילודים עמד על 3.675 גרם. במרבית הנשים המשקל לפני ההיריון היה תקין (65.2%), בעוד ש-2.9% סבלו מתת-משקל , 22.3% מעודף משקל ו-9.5% סבלו מהשמנת-יתר.

מניתוח סטטיסטי לאחר תקנון להשכלה אימהית, גיל, הריונות קודמים ועישון, עלה קשר בין עליה בערכי BMI לפני ההיריון ועליה במשקל הגוף במהלך ההיריון ובין עליה במשקל הלידה של היילוד. ממצאים אלו היו נכונים בכל 6 קטגוריות המשקל האימהי לפני ההיריון: תת-משקל (מתחת 18.5(, משקל תקין (18.5-24.9), עודף משקל (25.0-29.9), השמנה דרגה 1 (30-34.9), השמנה דרגה 2 (35.0-39.9) והשמנה דרגה 3 (40 ק”ג למטר בריבוע ומעלה). בקרב משתתפות עם רמת ההשכלה הגבוהה ביותר (17 שנים ומעלה), משקלי הלידה של היילודים היו הגבוהים ביותר.

הגורמים המשפיעים על משקל התינוק נובעים ככל הנראה מגורמים סוציאליים. במחקר הנוכחי, נשים בעלות רמת ההשכלה הגבוהה ביותר ילדו את התינוקות בעלי משקלי הלידה הגבוהים ביותר, בהשוואה לאלו עם רמת ההשכלה הנמוכה ביותר, אך ללא השפעה מובהקת סטטיסטית להשכלה על משקל הלידה של התינוק. ערכי BMI לפני ההיריון הם ככל הנראה הגורם המנבא החשוב ביותר למשקל הלידה. יתרה מזאת, לעליה במשקל במהלך ההיריון השפעה על משקל הלידה של היילוד, שאינה תלויה בערכי BMI לפני ההיריון.

Acta Obstet Gynecol Scand. Published online November 14, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה