סיכום ועדות בדיקה של שלושה מקרי תמותה במהלך לידה ביוספטל, הלל יפה ורמב”ם (משה”ב)

סיכום ועדת בדיקה למקרה מות יולדת בביה”ח יוספטל

היולדת, בת 33 בעת האירוע, אם לילד ומוכרת כחולת נוירופיברומטוזיס, הגיעה לביה”ח יוספטל בשבוע ה 40+5 להריונה בשל צירים. במהלך ההריון לא ניתן להצביע על גורם רפואי אחד אשר ריכז את המעקב אחר הריונה שהיה הריון בסיכון גבוה.  היולדת  התגוררה במרכז הארץ, אולם ביקרה מספר לא מבוטל של פעמים באילת ובבית החולים יוספטל. בביקורים אלה לא הוגדרה כהריון בסיכון גבוה.

עד לפני  10 שנים הייתה במעקב נוירולוגי מסודר במרכז הארץ עקב מחלת הנוירופיברומטוזיס.

הלידה עצמה נוהלה על ידי שתי מיילדות ורופא. במהלך הלידה נצפו האטות עם וריאביליות בדופק העובר. הלידה הסתיימה במות העובר עם חבל טבור סביב הצוואר. 

מספר שעות אחרי הלידה התלוננה היולדת על קוצר נשימה, כאבי חזה שמאל, גב וצוואר. התקיימה התייעצות עם המומחה ממרכז הארץ שהכיר את החולה ומחלתה, אשר מסר כי במחלת הנוירופיברומטוזיס יש סיכון גבוה של דימום מעורק הכליה והתפתחות גידולים במח. בהמשך התברר שמדובר בקרע ספונטאני של עורק הסובקלביה. מאמצי הצוות הכירורגי להתגבר על הדימום העורקי המאסיבי לא צלחו והחולה נפטרה.

הועדה התייחסה לשני אספקטים של המהלך הקטסטרופאלי: ניהול הלידה והקרע העורקי.

ניהול הלידה: ברישומי המוניטור ניתן להבחין בניטור בעייתי מהשעה 5:40. תמונה זו לא אובחנה על ידי המיילדות ולא הובאה לידיעתו של הרופא המיילד. לאור האמור לעיל , עולה כי יש ראייה לבסס קובלנה נגד שתי המיילדות. כמו כן סבורה הועדה  כי הרופא המיילד  לא התייחס לניהול המקרה בצורה סבירה על ידי התערבות פעילה בשלב מוקדם יותר לאור הרקע הרפואי של היולדת ומהלך הלידה עד שעה 5:35.  על כן היא ממליצה לנקוט בצעדים משמעתיים נגד הרופא.

לגבי הדימום העורקי שהביא למותה, מציינת הועדה כי  למרות שניתן היה לקצר את זמן ההגעה עד לניתוח ולהחיש את מתן עירויי הדם, לא היו חריגות משמעותיות בתפקוד הצוות הרפואי. לגבי השיקול של  העברה לבית חולים מרכזי, בזמן חירום כפי שהיה במקרה זה,  השיקול לטפל בה מיידית ובמקום  היה הגיוני ומקובל.

הוועדה הדגישה בפני הנהלת המשרד את הצורך הדחוף בהקמת מסגרת מסודרת למעקב אחר הריון בסיכון גבוה באזור אילת.

בנוסף הוכנו המלצות אישיות כנגד חלק מהצוות הרפואי.

סיכום ועדת בדיקה למקרה מות יולדת בביה”ח הלל יפה

הועדה בדקה את נסיבות פטירתה של יולדת בת 26 לאחר ניתוח קיסרי בתום הריונה הראשון.

בשל חשד לסוכרת במהלך ההיריון, משקל עובר גבוה וריבוי מי שפיר הוחלט לבצע ניתוח קיסרי. הניתוח נערך ב 25 בפברואר 2010  בהרדמה מלאה. מעדויות המנתחים עולה כי לא היה במהלך הניתוח אירוע או דימום חריג.  לאחר הניתוח שהתה היולדת בהתאוששות למשך שעתיים. בשעה 18:15 היא נבדקה ע”י המנתח ולא נמצא ממצא חריג. בשעה 19:15 הועברה למחלקת יולדות. בשעה 19:30 היא נבדקה ע”י רופאה תורנית ונרשם שהמצב תקין. בדו”ח הסיעודי נרשם כי במהלך הלילה הייתה ירידת לחץ דם ל    90/56 והיולדת התלוננה על כאבים עזים. מדדי לחץ דם נמדדו באופן סדיר בהתאם לפרוטוקול לאורך כל האשפוז.  בשעה 23.27 התקבלה תוצאת ספירת דם עם ירידה בהמוגלובין ל- 8.9, עניין שלא דווח לרופאים.

עם פתיחת משמרת הבקר בשעה 05:30 נמצאה היולדת ללא דופק וללא לחץ דם. נקראו הרופאים התורנים וצוות החייאה.  לאחר התייעצות עם רופא כונן בכיר הועברה היולדת לחדר ניתוח. לצוות המנתח הצטרף הרופא בכיר. במהלך הניתוח נצפתה  כמות גדולה של דם וקרישי דם. מקור הדמם לא זוהה מאחר והחתך ברחם נמצא תפור בצורה תקינה וללא דימום. עם סיום הניתוח הועברה היולדת  ליחידת ההתאוששות במצב אנוש. היא נפטרה כעבור מספר ימים במצב של  קריסת מערכות.

להלן מסקנות הועדה:

  • המעקב הסיעודי אחר היולדת במחלקת היולדות במוסד לא התבצע בהתאם לסטנדרטים מקצועיים מקובלים. בפועל, איוש מחלקת יולדות מבחינה סיעודית אינו תואם את צרכי המחלקה.

  • התנהלותה של האחות במשמרת הלילה חרגה מהנהלים ומהסטנדרט המקצועי המקובל בעבודת סיעוד.

  • ניהול ההחייאה ושיקול הדעת של צוות ההחייאה היה שגוי. לא נלקחה בחשבון אפשרות של הלם עקב איבוד דם מסכן חיים. דבר זה נבע מהמידע הראשוני המוטעה שכביכול לא היו סימנים מקדימים אופיינים לדמם מאסיבי.

  • הועדה ממליצה שמשרד הבריאות יבחן לאלתר את שיטת המעקב אחר היולדות בבית חולים הילל יפה ואת איוש המחלקה מבחינה סיעודית, במיוחד לגבי נשים לאחר ניתוח קיסרי.
  • מסקנות והמלצות נציב קבילות הציבור, בעקבות דו”ח הוועדה תועברנה בהמשך.

    סיכום ועדת בדיקה למקרה שארע בביה”ח רמב”ם

    יולדת בת 29 בהריונה הראשון בשבוע 38 להריון, פנתה לחדר לידה בביה”ח רמב”ם בחודש אוגוסט 2007 בשבת לפנות בוקר. מהלך ההריון היה תקין , לא צוינו נתונים חריגים.

    במהלך הלילה פיתחה היולדת לידה שנמשכה לשלביה המתקדמים עד שבת בצהרים.

    לכל אורך התקופה הראשונה של הלידה לא צוין בגיליון הרפואי או על רישום המוניטור שרופא ראה, התייחס ותכנן פעולה מוגדרת. נראה כי המיילדות ניסו להתמודד לבד , ולא צויינה על ידן קריאה לרופא.

    בתקופה של הלידה הרופאים היו בתמונה והוחלט על לידת ואקום על מנת לחסוך זמן  ולא ניתוח קיסרי. החלטה זו הייתה נכונה , אלא שלידת הואקום התמשכה והייתה רצופה בכשלים טכניים.

    בהמשך נולד יילוד במצב קשה  שנזקק להחייאה אינטנסיבית . מאוחר יותר הודגמה ב CT של המח  פגיעה  נרחבת עקב חוסר חמצון, שטף דם ושבר  בגולגולת. התינוק נפטר כעבור 3 חודשים.

    במסקנותיה מציינת הועדה כי הכשל העיקרי בלידה היה במהלך 80 דקות של ניטור פתולוגי (תקופה ראשונה) שבו הצוות לא נקט בפעולות הדרושות ולא  תעד אותם כראוי. המיילדות לא קראו לרופא או לפחות לא תיעדו קריאה כזאת, ניהלו את הלידה בעצמן ללא ציון קריאה לעזרה, ללא התייחסות לניטור, וללא רישום פעולות נדרשות (הפסקת התרופה אוקסיטוצין).

    הרופא האחראי לא בדק את האישה ביוזמתו בתקופה זאת, לא ציין תוכנית פעולה, אפילו לא בדיעבד, ולא ברור כיצד לא הייתה התייחסות שלו ושל שאר הרופאים לניטור בחדר לידה שאמור היה להיות בפיקוחו הצמוד ולנוכח עמדת ניטור מרכזית עם וללא קריאת מיילדת.

    ההחלטה על לידת מכשירים בסיטואציה זאת ע”י הרופא הבכיר ביותר הייתה נכונה בשל הניסיון לחסוך זמן יקר.  בדיעבד, ייתכן שביצוע לידה קיסרית עם כל העיכובים הצפויים היה לוקח פחות זמן מאשר הזמן שלקחה הלידה המכשירנית (23 דקות) ואולי אף פחות טראומתי לילוד, אך  את השתלשלות המאורעות לא היה ניתן לצפות מלכתחילה.

    המלצותיו של נציב תלונות הציבור תוגשנה בהמשך .

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

      חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

      חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

    • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

      תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

      בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

    • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

      האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

      במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

    • ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

      ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

      בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו […]

    • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

      טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

      במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

    • קדם רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר (JAMA Netw Open)

      קדם רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר (JAMA Netw Open)

      במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קדם-רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר French Conception Study, מחקר עוקבה פרוספקטיבי ארצי הכולל למעלה מ-1.9 מיליון הריונות, כאשר האימהות היו במעקב ממוצעה לאורך תשע שנים. מהנתונים עולה כי כ-3% מהאימהות […]

    • רמות Hydroxychloroquine במהלך הטרימסטר הראשון להיריון מנבאות התלקחויות לופוס בהיריון (Rheumatology)

      רמות Hydroxychloroquine במהלך הטרימסטר הראשון להיריון מנבאות התלקחויות לופוס בהיריון (Rheumatology)

      מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Rheumatology עולה קשר בין רמות Hydroxychloroquine במהלך הטרימסטר הראשון להיריון בנשים עם לופוס ובין הסיכון להתלקחויות חמורות באם, אך לא תועד קשר עם סיבוכי הריון. מדגם המחקר כלל נשים הרות עם לופוס (גיל חציוני של 32.1 שנים; חציון משך מחלה של 8.3 שנים) שלקחו חלק במחקר תצפיתי פרוספקטיבי מצרפת […]

    • חשיפה תוך-רחמית למטפורמין אינה מעלה את הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדות (Am J Obstet Gynecol)

      חשיפה תוך-רחמית למטפורמין אינה מעלה את הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדות (Am J Obstet Gynecol)

      מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology עולה כי חשיפה למטפורמין במהלך החיים העובריים אינה מלווה בסיכון מוגבר להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדות עד גיל 14 שנים. ברקע למחקר כותבים החוקרים כי מטפורמין מצוי בשימוש משנות ה-70 של המאה הקודמת לטיפול בסוכרת הריונית או לפני הריון. מטפורמין חוצה את השליה וחושף את העובר […]

    • טיפול אנטיביוטי בהריון מלווה בסיכון מוגבר לסבוריאה דרמטיטיס בינקות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Investigative Dermatology)

      טיפול אנטיביוטי בהריון מלווה בסיכון מוגבר לסבוריאה דרמטיטיס בינקות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Investigative Dermatology)

      חשיפה תוך-רחמית לאנטיביוטיקה מלווה בסיכון מוגבר לסבוריאה דרמטיטיס בינקות, ללא תלות בהיסטוריה אימהית של סבוריאה דרמטיטיס, אך קשר זה אינו כה משמעותי עם הופעה של סבוריאה דרמטיטיס בילדות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Investigative Dermatology. במחקר קודם הראו החוקרים כי חשיפה לטיפול אנטיביוטי הן במהלך החיים העובריים והן […]

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה