האם התרופות החדשות להעלאת ה-HDL-C יצדיקו את התקוות הקהיליה הרפואית תולה בם ? (מתוך ה-ESC)

בכנס החברה האירופאית לקרדיולוגיה שהסתיים השבוע בפאריס הוצג מחקר ה-dal-VESSEL  שבחן תרופה חדשה מקבוצת ה-CETP (מעכב  cholesteryl ester transfer protein ) בשם dalcetrapib של חברת רוש . ע”פ המימצאים, ה- dalcetrapib מעלה את רמת ה-HDL-C באופן משמעותי (עלייה של 31%) ובאופן בטוח וללא השפעה על לחץ דם אך גם ללא השפעה על תפקוד האנדותל.

התרופה ניתנה במינון יומי של 600 מ”ג למטופלים עם רמות HDL-C מתחת ל-50 מ”ג/ד”ל למשך 36 שבועות בפרוטוקול כפול סמיות ומבוקר פלציבו.

היעד המרכזי של המחקר היה השינוי בזרוע של ה-FMD (ר”ת של flow-mediated dilation ) לאחר 12 שבועות בהשוואה לרמתו בתקופת הבסיס , ויעד הבטיחות המרכזי היה השינוי ברמות לחץ הדם בניטור של  24 שעות לאחר 4 שבועות. יעדים משניים כללו את השינוי ב-FMD לאחר 36 שבועות, ורמות לחץ הדם לאחר 12 ו-36 שבועות.

נמצא שהטיפול הפחית את פעילות ה-CETP ב-50% והעלה את ה-HDL-C ב-31% מרמה ממוצעת של 39 מ”ג/ד”ל ל-48 מ”ג/ד”ל לאחר 36 שבועות. לא היה שינוי ברמות LDL-C. גם רמות לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי היו ללא שינוי בקבוצת הטיפול. בנוסף, ה-FMD היה ללא שינוי לאורך כל תקופת המחקר וללא שיפור בין רמתו ב-12 חודש ל-36 חודש, נתון שבהחלט איכזב את החוקרים אך עדיין אינו מבטל לדעתם את ההישג בהעלאת ה-HDL-C .

מחקר נוסף עם תכשיר אחר מאותה משפחה שדווח בכנס היה ה-anacetrapib שהראה ירידה של 36% ברמות ה-LDL-C ועלייה של 138% ברמות ה-HDL-C .

שתי תרופות אלו מעוררות תקווה בקרב המומחים לכך שהעלאת רמות HDL-C באופן בטיחותי עשוייה לקבל גם ביטוי קליני שלו חשיבות רבה במניעת אירועים קרדיווסקולרים, על אף טיפול בסטטינים. אי השגת יעד ה-FMD במחקר dal-VESSEL אין בו לדעתם בכדי לשלול את האפשרות של-dalcetrapib תהיה תועלת קלינית משמעותית, כפי שעומד להבדק כעת במחקר קליני גדול.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה