טיפול ב-Insulin Aspart בזריקת ג’ט להגברת הספיגה (Diabetes Care)

ממחקר חדש שפורסם ב-Diabetes Care עולה כי מתן זריקת ג’ט של אינסולין, במקום העטים הקונבנציונאליים, ניתן להפחית במחצית את הזמן הדרוש עד להפחתת רמות סוכר בדם.

החוקרים מצאו כי מתן זריקת ג’ט מגביר משמעותית את קצב ספיגת אינסולין, והתוצאה הינה התחלת פעולה מיידית וקיצור במחצית של הזמן הנדרש עד להשפעה מקסימאלית להפחתת רמות הסוכר בדם, בהשוואה למתן אינסולין באופן קונבנציונאלי.

החוקרים כותבים כי למרות שאנאלוגים מהירי-פעולה של אינסולין הביאו להתקדמות ניכרת באיזון רמות הסוכר בדם, הן בחולי סוכרת מסוג 1 והן בחולי סוכרת מסוג 2, הפרופיל הפרמקולוגי שלהם אינו מחקה את ההשפעות הפיזיולוגית של שחרור אינסולין אנדוגני. לרוב, דרושים למעלה מתשעים דקות עד להשפעה מקסימאלית של אינסולין, ומשך ההיפראינסולינמיה המשמעותית עולה לרוב על שלוש שעות.

בשל כך, הסיכון להיפרגליקמיה לאחר-ארוחה והיפוגליקמיה מאוחרת לאחר-ארוחה נותר גבוה יחסית בחולי סוכרת, המטופלים באנאלוגים מהירי-פעולה. מחקרים הוכיחו כי במידה ואינסולין נספג מהר יותר, הוא עשוי לסייע בהפחתת הסיכונים ולחקות באופן דומה יותר את השפעות אינסולין אנדוגני.

במחקר אקראי, כפל-סמיות, החוקרים העריכו את קצב הספיגה של אינסולין ב-18 מתנדבים. במסגרת המחקר, נערכו בדיקות בטכניקת Euglycemic Glucose Clamp Tests לאחר כל מנה של Insulin Aspart שניתן במינון של 0.2 יחידות לק”ג, בין אם בצורת זריקת ג’ט או באמצעות עט.

מהתוצאות עולה כי כאשר אינסולין ניתן בזריקת ג’ט, בהשוואה לעט אינסולין, הזמן עד לקצב עירוי מקסימאלי של סוכר היה קצר יותר משמעותית (51 דקות לעומת 105 דקות, p<0.0001). כמו כן, הזמן הנדרש עד לשיא ריכוז אינסולין היה קצר יותר (31 לעומת 6 דקות, p<0.0001). שיא ריכוז אינסולין היה גבוה יותר (108 לעומת 7 מילי-יחידות לליטר, p=0.01) כאשר אינסולין ניתן בזריקת ג’ט, לעומת עט אינסולין.

החוקרים מצאו כי מתן אינסולין בזריקת ג’ט הפחיתה ב-50% את הזמן עד לפינוי גלוקוז. לא נמצא הבדל בין שיטות מתן אינסולין מבחינת קצב העירוי המקסימאלי של סוכר, הספיגה הכוללת של אינסולין או הפעילות הכוללת של אינסולין.

הן מבחינה פרמקודינאמית והן מבחינה פרמקוקינטית, המחקר מדגים עדיפות משכנעת לזריקת ג’ט, על-פני שימוש בעטים קונבנציונאליים, למתן אינסולין מהיר-פעולה לחולים רבים עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2.

החוקרים מוסיפים כי זהו המחקר הראשון בו נערכה השוואה בין טכנולוגית מתן זריקת ג’ט עם עטי אינסולין, שרוב החולים מעדיפים על פני מזרקים מאחר שקלים יותר לשימוש, עם רמת דיוק גבוהה יותר.

Diabetes Care. Published online July 6, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה