מה המקום של צנתור וירטואלי במטופלים אסימפטומטיים? (מתוך Arch Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של כתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי סקר על ידי צנתור וירטואלי אינו מומלץ בשלב זה עבור מטופלים אסימפטומטיים.

במחקר זה בדקו החוקרים 1000 מטופלים אסימפטומטיים אשר עברו צנתור וירטואלי על ידי CT (או coronary computed tomographic angiography CCTA ) כחלק ממחקר קודם, והשוו מטופלים אלה לקבוצה של 1000 מטופלים אשר לא עברו CCTA . החוקרים עקבו אחר שימוש בתרופות, הפניות לבדיקות נוספות, שיעור צנתורים וארועים קרדיווסקולריים בנקודת זמן של 90 יום ושל 18 חודשים.

מתוך המטופלים אשר עברו CCTA , סך של 215 אובחנו עם טרשת העורקים הקורונריים (CCTA חיובי). השימוש בתרופות עלה בקבוצת מטופלים אלה עם CCTA חיובי בהשוואה הן למטופלים עם CCTA שלילי והן למטופלים בקבוצת הביקורת בנקודת זמן של 90 יום (שימוש בסטטינים 34% לעומת 5% לעומת 8%, בהתאמה; שימוש באספירין 40% לעומת 5% לעומת 8%) ובנקודת זמן של 18 חודשים (שימוש בסטטינים 20% לעומת 3% לעומת 6%; שימוש באספירין 26% לעומת 3% לעומת 6%).

לאחר תקנון למשתנים רבים, יחס הסיכויים לשימוש בסטטינים ובאספירין בקבוצת המטופלים עם CCTA חיובי בנקודת זמן של 18 חודשים, היה 3.3 (CI 95% 1.3-8.3) עבור סטטינים ו-4.2 (CI 95% 1.8-9.6) עבור אספירין.

בנקודת זמן של 90 ימים, השיעור הכולל של בדיקות משניות במטופלים מקבוצת CCTA לעומת מטופלים בקבוצת הפלצבו היה 5% לעומת 2% (P<0.001 ). שיעור הצנתורים היה 1% לעומת 0.1% (P<0.001 ). במהלך 18 חודשים היה ארוע קרדיווסקולרי אחד בכל קבוצה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי סקר CCTA חיובי נמצא מנבא שימוש מוגבר באספירין ובסטטינים במהלך 90 ימים ובמהלך 18 חודשים, אם כי השימוש בתרופות ירד לאורך הזמן. סקר CCTA נמצא קשור לעליה במבחנים פולשניים, ללא שינוי בתוצאות בנקודת זמן של 18 חודשים. החוקרים מסכמים כי סקר CCTA אינו מוכח בשלב זה לשימוש ככלי סקר.

Arch Intern Med. May, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה