עדויות שנויות במחלוקת נוספות אודות הטיפול ב-Ezetimibe (מתוך Atherosclerosis)

ממחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Atherosclerosis עולה כי למרות שידוע כי טיפול בסטטינים מונע התקדמות טרשת עורקים, הטיפול ב- Ezetimibe לווה בעליה בנפח הנגע הטרשתי בחולים עם מחלת עורקים היקפית.

ממצאים אלו מצטרפים לתוצאות דומות ממחקרי ENHANCE ו-ARBITER-6, לפיהם למרות שהטיפול ב- Ezetimibe מביא להפחתה יעילה ברמות LDL, אין לטיפול השפעה חיובית על טרשת עורקים.

לדברי החוקרים, אעפ”י שהתוצאות אינן חד-משמעיות, הן מצטרפות לגוף העדויות בנוגע למחלוקת הקיימת סביב הטיפול ב- Ezetimibe והעדר התועלת בחולים עם טרשת עורקים. ללא ספק , התועלת של Ezetimibe אינה דומה לזו של סטטינים, למרות שמביא לירידה יעילה ברמות LDL. זהו המחקר השלישי שהדגים זאת. החוקרים מודים כי למחקר מגבלות רבות שאינן מאפשרות להסיק מסקנות חד-משמעיות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים אם הפחתת LDL ע”י הוספת Ezetimibe לטיפול בסטטינים תביא לנסיגה בטרשת עורקים כפי שנקבע לפי בדיקת MRI בעורק הפמוראלי השטחי בחולים עם מחלת עורקים היקפית.

מדגם המחקר כלל 67 חולים עם מחלת עורקים היקפית. אלו שלא נטלו קודם לכן סטטינים חולקו באקראי לטיפול ב-Simvastatin במינון 40 מ”ג (16 חולים) או לטיפול ב-Simvastatin במינון 40 מ”ג בשילוב עם Ezetimibe במינון 10 מ”ג (18 חולים). חולים שכבר טופלו בסטטינים אך רמות LDL-C עמדו על למעלה מ-80 מ”ג לד”ל קיבלו טיפול בתווית-פתוחה ב- Ezetimibe במינון 10 מ”ג, בנוסף לטיפול בסטטינים (33 חולים). נפח הנגע הטרשתי נמדד בעורק הפמוראלי השטחי בתחילת המחקר ולאחר שנה ושנתיים.

מהתוצאות עולה כי לא חלה עליה בהתקדמות טרשת עורקים בחולים שלא טופלו בסטטינים וחולקו לטיפול ב-Simvastatin בלבד או Simvastatin עם Ezetimibe. כמו כן, לא זוהה הבדל בשינוי בנפח הנגע הטרשתי בין שתי קבוצות אלו, למרות ערכי LDL התחלתיים גבוהים יותר בקבוצת המטופלים ב- Ezetimibe/Simvastatin. מנגד, בחולים שטופלו קודם לכן בסטטינים עם הוספת Ezetimibe בתחילת המחקר נרשמה התקדמות של הנגע הטרשתי למרות ירידה משמעותית בערכי LDL. בקבוצה זו, היקף הירידה בערכי LDL עמד בקורלציה עם התקדמות הנגע הטרשתי, ממצא שתועד גם במחקר ARBITER-6. החוקרים טוענים כי ממצאים אלו מעלים את השאלה בנוגע ליעילות Ezetimibe כאשר ניתן כתוספת לחולים שכבר קיבלו טיפול ארוך-טווח בסטטינים.

באשר לממצא לפיו התקדמות טרשת עורקים נעצרה בחולים שלא טופלו בסטטינים וקיבלו Simvastatin עם Ezetimibe, אך לא בחולים שכבר קיבלו טיפול ארוך-טווח בסטטינים להם ניתנה תוספת טיפול ב- Ezetimibe, החוקרים משערים כי ההשפעה של Ezetimibe על טרשת עורקים היקפית עשויה להיות תלויה בתזמון מתן הטיפול בסטטינים. עם זאת, מומחים בתחום טוענים כי אין בסיס ביולוגי לכך ולא סביר כי סדר מתן הטיפול התרופתי ישפיע באופן משמעותי על התוצאות.

החוקרים מציינים כי השפעות הטיפול ב- Ezetimibe לא יהיו ידועות עד להשלמת מחקר IMPROVE-IT, אך אלו לא יהיו זמינות אלא בעוד מספר שנים.

Atherosclerosis 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה