סקירה חדשה קובעת – תרופות ממשפחת ARB אינן מעלות את הסיכון לאוטם לבבי (BMJ)

מטה-אנליזה גדולה של מחקרים מבוקרים לא מצאה כל עדות לכך שטיפול בתרופות ממשפחת ARB (Angiotensin Receptor Blockers) מעלה את הסיכון לאוטם לבבי לאחר תקופת זמן בינונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר מבוקר להערכת הטיפול ב-Valsartan שפורסם בשנת 2004 הדגים סיכון מוגבר לאוטם לבבי עם טיפול בתרופות ממשפחת ARB, בהשוואה לטיפול ביקורת, וסקירה נוספת של הנתונים לא הפריכה זאת. כעת ערכו חוקרים סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה בחיפוש אחר מחקרים אקראיים שערכו השוואה בין ARB ובין פלסבו, עם מעקב בן שנה אחת לפחות. כל המחקרים כללו למעלה מ-100 משתתפים ודיווחו על תוצאות כולל אוטם לבבי, תמותה, תמותה קרדיווסקולארית, אנגינה פקטוריס, שבץ מוחי, אי-ספיקת לב והופעה חדשה של סוכרת.

החיפוש הראשוני העלה 1,470 מאמרים רלבנטיים, מתוכם 213 נבחנו במלואם ו-37 נבחרו לסקירה. הסקירה כללה כ-147,000 משתתפים: כ-73,000 חולקו לטיפול ב-ARB ומספר דומה שימש כקבוצת ביקורת.

בהשוואה לביקורות (פלסבו / טיפול פעיל), פלסבו, או טיפול פעיל, טיפול בתרופות ממשפחת ARB לא לווה בסיכון מוגבר לאוטם לבבי (סיכון יחסי של 0.99), תמותה, תמותה קרדיווסקולארית או אנגינה פקטוריס. בהשוואה לביקורות, טיפול בתרופות ממשפחת ARB לווה בירידה בסיכון לשבץ מוחי (סיכון יחסי של 0.90), אי-ספיקת לב (סיכון יחסי של 0.87) והופעה חדשה של סוכרת (סיכון יחסי של 0.85), עם תוצאות דומות בהשוואה לפלסבו או עם טיפול פעיל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הם לא מצאו עדות לסיכון מוגבר לאוטם לבבי עם טיפול בתרופות ממשפחת ARB, בהשוואה לביקורות, בין אם מדובר היה בפלסבו או בטיפול פעיל. הסקירה שללה עליה אבסולוטית של למעלה מ-0.3% בסיכון. כמו כן, מהממצאים לא עולה תועלת לטיפול ב-ARB בכל הנוגע לאוטם לבבי או תמותה קרדיווסקולארית בהשוואה לפלסבו, למרות לחצי דם נמוכים יותר.

BMJ 2011; 342: d2234

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה