טיפול משולב ב-Candesartan וסטטינים מעכב התקדמות טרשת עורקים בחולים עם מחלת עורקים כלילית (Coronary Artery Disease)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Coronary Artery Disease עולה כי בחולים עם מחלה כלילית, טיפול משולב במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין עם סטטינים נמצא יעיל יותר מסטטינים בלבד במניעת התקדמות תהליכים טרשתיים בעורקים הכליליים ובאבי העורקים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הן סטטינים והן תרופות המעכבות את ציר רנין-אנגיוטנסין מונעות התקדמות טרשת עורקים ומפחיתות אירועים קרדיווסקולאריים. עם זאת, עדיין לא ברור באם טיפול משולב במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין וסטטינים עשוי למנוע התקדמות נגעים טרשתיים יותר מטיפול בסטטינים בלבד.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על בדיקת MSCT (Multislice Computed Tomography) להערכת שטח דופן כלי הדם והשטח הכולל של כלי הדם ב-LMT (Left Main Trunk) ו-RCA (Right Coronary Artery) ו-TDA (Thoracic Descending Aorta) בחולים עם מחלת עורקים כלילית, לפני ואחרי טיפול בן שנתיים ב-Atrovastatin (ליפיטור) ו- Candesartan (אטקנד) (20 חולים) או עם Atorvastatin בלבד (16 חולים).

החוקרים ניטרו את רמות hs-CRP (High Sensitive C-Reactive Protein), MMP-9 (Matrix Metalloproteinase) ו-8-Iso-prostaglandin F2α .

מהתוצאות עולה כי אין הבדל מובהק ברמות LDL ו-HDL, CRP, MMP-9 או 8-Iso-Prostaglandin F2α בין שתי הקבוצות. שנתיים מאוחר יותר, שטח כלי הדם הכולל של TDA ו-RCA עלה משמעותית בקבוצת המטופלים ב-Atrovastatin, אך לא בקבוצת החולים תחת טיפול משולב. יתרה מזאת, העלייה בשטח דופן כלי הדם הייתה פחות בולטת תחת טיפול משולב, בהשוואה לטיפול ב-Atorvastatin בלבד ב-TDA (p=0.004), RCA (p=0.005) ו-LMT (p=0.095). רמות הסמנים בתחילת המחקר לא השפיעו על התקדמות שטח דופן כלי הדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול המשולב במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין עם סטטינים יעיל יותר מטיפול בסטטינים בלבד במניעת התקדמות טרשת של העורקים הכליליים ואבי העורקים, בחולים עם מחלת עורקים כליליים.

מתוך Coronary Artery Disease

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה