חשיבותם של השמנה ויסארלית ושומן בכבד (מתוך כנס ICAO)

ממחקר חדש שהוצג בקונגרס הבינלאומי השני בנושא השמנה בטנית עולה כי מדדי השמנה ויסארלית ושומן בכבד מעידים טוב יותר על הפרעה במשק הסוכר בדם והסיכון הקרדיומטבולי, בהשוואה למדד מסת הגוף (BMI). נראה כי עודף שומן מצטבר במהירות רבה יותר, ועם השלכות מסוכנות יותר באסיאתים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ברחבי העולם ישנם מיליוני בני אדם עם ערכי BMI של מעל 25 ק”ג למטר בריבוע שכבר מפתחים יתר לחץ דם, הפרעה ברמות שומנים בדם וסוכרת. אין ספק כי יש להגדיר מחדש את משמעות עודף משקל והשמנת-יתר.

מחקר INSPIRE ME IAA (International Study of Prediction of Intra-Abdominal Adiposity and its Relationship With Cardiometabolic Risk / Intra-Abdominal Obesity, הינו המחקר הבינלאומי הגדול הראשון שהתבסס על נתונים קרדיומטבולים ובדיקת CT להערכת הסיכון בנבדקים עם הפרעה במשק הסוכר בדם אך ללא אבחנה של סוכרת.

החוקרים מצאו קשר בולט בין נוכחות שומן ויסארלי ושומן כבדי, ללא קשר למוצא אתני. הם גם תיעדו עליה חדה יותר בשומן ויסארלי, עם עליה נלווית בערכי BMI, בקרב אסיאתים (בהשוואה ללבנים). במילים אחרות, לאסיאתים כמות גדולה יותר של שומן ויסארלי בערכי BMI נמוכים יותר. החוקרים מצאו כי לאסיאתים עם ערכי BMI של 23 ק”ג למטר בריבוע כמות שומן ויסארלי דומה לזו שבלבנים עם ערכי BMI של 27-28 ק”ג למטר בריבוע.

הנטייה המוגברת להצטברות שומן ויסארלי באסיאתים הובילה גם להצטברות גדולה יותר של שומן בכבד, שהובילה למספר הפרעות מטבוליות.

בנוסף, החוקרים מצאו כי טיפול בסטטינים לא השפיע משמעותית על הסיכון הקרדיווסקולארי עקב שומן ויסארלי עודף או שומן בכבד. הממצאים היו נכונים בחולים עם ובלי סוכרת מסוג 2.

החוקרים קוראים לרופאים המטפלים להעריך את היקף המותניים של מטופלים בעת הבדיקה הגופנית ולהעריך את הסיכון למחלות עקב עודף-משקל.

בנוכחות ערכי BMI עם רמות גבוהות של טריגליצרידים, ההשפעה על הסיכון הקרדיווסקולארי הייתה אף גדולה יותר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא במטרה להעריך את ההשפעה של עודף משקל. עם זאת, זהו המחקר הבינלאומי הראשון עם מספר גדול של משתתפים והדבר צפוי לתרום למאמצים להגדיר מחדש את נושא עודף משקל והשמנת-יתר.

2nd International Congress on Abdominal Obesity (ICAO)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה