האם ישנה קורלציה בין מחלת מיסב השן ובין נגעים טרשתיים בעורקי הצוואר (J Am Coll Cardiol)

מהשוואת הדמיות FDG-PET (18F Fluorodeoxyglucose Positron Emission Tomography) של החניכיים, אבי העורקים ועורקי הצוואר עולה קשר בין מחלת מיסב השן ובין תהליכים טרשתיים בעורקי הצוואר.

החוקרים סברו כי ישנו קשר בין חולים עם מחלות מיסב השן וסיכון מוגבר לטרשת עורקים. מחקרים אפידמיולוגיים רבים זיהו סיכון זה והחוקרים מצאו כי בחולים רבים עם נגעים טרשתיים רבים ישנה קליטה מוגברת של FDG בחניכיים.

במסגרת המחקר, 112 חולים עברו בדיקות FDG-PET כשעה וחצי לאחר מתן FDG. החוקרים מדדו את קליטת FDG במיסב השן ואת היחס בין מיסב השן לפעילות הדם ברקע ביחד עם מדידות של עורקי הצוואר ואבי העורקים עם מבנים ורדיים. תת-קבוצה של 16 משתתפים עברו ניתוחי CEA (Carotid Endarterectomy) בתוך חודש מבדיקת ה-PET, במהלכם הוסרו נגעים טרשתיים ונצבעו בהמשך בנוגדנים כנגד CD68 לכימות הסננת מקרופאגים, ולאחר מכן ערכו החוקרים השוואה עם קליטת FDG במיסב השן.

מהערכת יחסי TBR (Target-to-Background Ratio), תועד קשר בין קליטת FDG במיסב השן ובין קליטת FDG בעורקי הצוואר (p<0.0001) והקליטה באבי העורקים (p<0.029). מהמחקר עולה גם קשר הדוק בין TBR במיסב השן ותהליכי דלקת בבדיקה היסטולוגית באזור הנגע הטרשתי שהוצא מהעורק הקרוטידי (p<0.001).

החוקרים מוסיפים כי הקורלציה בין מחלת מיסב השן ובין טרשת עורקים אינה מעידה בהכרח על קשר סיבתי. דרושים מחקרים רבים בנושא במטרה לקבוע את טיב הקשר בין השניים.

J Am Coll Cardiol 2011; 57:971976

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה