האם צריכת אלכוהול משפיעה על התוצאות של ניתוח מעקפים? (מתוך כנס ה-AHA)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- American Heart Association (AHA) השנתי, עולה כי נמצא קשר בין צריכת אלכוהול קלה ובין ירידה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים לאחר ניתוח מעקפים.

המחקר כלל 1,221 משתתפים בגיל 68 שנה בממוצע, אשר עברו ניתוח מעקפים. המשתתפים מילאו שאלון תזונתי, והחוקרים עקבו אחריהם לאחר הניתוח. יעדי המחקר כללו אירועים לבבים וצרברווסקולאריים מז’וריים.

לאחר חציון מעקב של 3.5 שנים, נצפו 205 אירועים לבביים או צרברווסקולאריים מז’וריים. מתוצאות המחקר עולה כי במשתתפים עם צריכת אלכוהול של 5-30 גרם ליום (המקבילה ל-1-2 משקאות אלכוהוליים) נצפתה ירידה של 9% בסיכון לאירועים כליליים מז’וריים. בהשוואה למשתתפים שלא שתו אלכוהול מעולם, נמצא קשר בין שתיית אלכוהול קלה ובין ירידה של 25% בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים. עם זאת, במשתתפים עם צריכת אלכוהול של 30-60 גרם ליום לא נצפתה ירידה בסיכון הקרדיווסקולארי, וצריכת אלכוהול רבה יותר אף נקשרה לעלייה בסיכון זה.

החוקרים מציינים כי במשתתפים עם הפרעה קשה לתפקוד הלבבי לא נצפה יתרון לשתיית אלכוהול. לדבריהם, צריכת אלכוהול רבה מגבירה את התמותה בחולים לאחר ניתוח מעקפים, וכי הסיכון רב יותר במטופלים עם הפרעה קשה לתפקוד הלב.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי נמצא קשר בין שתיית 1-2 משקאות אלכוהוליים ביום ובין ירידה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים לאחר ניתוח מעקפים. הם מציינים כי צריכה של יותר משני משקאות אלכוהוליים ביום עלולה לבטל את היתרון שנצפה לצריכה קלה יותר של אלכוהול, ומדגישים כי אין להמליץ על שתיית אלכוהול כאמצעי לצמצום הסיכון הקרדיווסקולארי.

מתוך הכנס American Heart Association (AHA) Scientific Sessions 2010.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה