צריכת משקאות ממותקים קשורה בסיכון מוגבר לפתח סוכרת ותסמונת מטבולית (מתוך Diabetes Care)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון נובמבר של ירחון Diabetes Care עולה כי צריכת משקה ממותק-בסוכר אחד או שניים ליום בלבד קשורה בסיכון מוגבר ב-26% להתפתחות סוכרת מסוג 2 ובסיכון מוגבר ב-20% להתפתחות תסמונת מטבולית.

החוקרים טוענים כי ללא ספק מדובר בנושא שאינו זוכה לתשומת הלב הראויה של תזונאים, מומחי סוכרת וקרדיולוגים, אולם לדבריהם הולכות ומצטברות ראיות לכך שמשקאות קלים מהווים גורם סיכון חשוב להתפתחות מחלה קרדיומטבולית ולעלייה במשקל. הם מעודדים קרדיולוגים וקלינאים נוספים לשאול את מטופליהם ביחס להרגליהם התזונתיים, ובמיוחד לצריכה של משקאות קלים, אותה ניתן בקלות יחסית להעריך ולשנות.

החוקרים עשו שימוש בנתונים מ-11 מחקרים אשר בחנו את הסיכון להתפתחות תסמונת מטבולית או סוכרת בהקשר של צריכת משקאות הממותקים בסוכר, וניתחו את תוצאותיהם על בסיס דיווחי החולים שמא לא צרכו משקאות כאלו כלל או לחילופין נהגו לצרוך יותר ממשקה אחד או שניים ליום. בנוסף להדגמת סיכון מוגבר ומובהק סטטיסטית הן להתפתחות תסמונת מטבולית והן להתפתחות סוכרת בקשר לצריכת משקאות קלים, עלה בידם של החוקרים להדגים גם קשר מנה-תגובה, עם עלייה של כ-25% בסיכון עם כל עלייה של 12 oz (כ-360 מ”ל) בצריכת המשקאות הממותקים ליום.

לדברי החוקרים, עישון קשור בסיכון מוגבר ב-30-40% להתפתחות סוכרת, כך שעבור אלו הצורכים שניים עד שלושה משקאות קלים ליום, הרי שהסיכון להתפתחות סוכרת עשוי להיות מוגבר ב-30-40%, משמע בצורה שאינה שונה כל כך מהסיכון המוגבר הקשור בעישון סיגריות.

בנוסף, מבקשים החוקרים להדגיש כי חלק אולם לא כל ההשפעות של צריכת משקאות ממותקים על סוכרת או תסמונת מטבולית מתווכים כנראה באמצעות הקלוריות והקילוגרמים הנוספים. בניתוח בו תקננו הן לצריכה אנרגטית והן לאחוז השומן בגוף, נצפה עדיין סיכון מוגבר מוגבר הן להתפתחות סוכרת והן להתפתחות התסמונת המטבולית.

החוקרים מציינים כי יש ראיות מעניינות ממחקרים קליניים ומניסויים בבעלי חיים לפיהן כמויות רבות יותר של פרוקטוז עשויות לתרום בצורה ישירה למרכיבים של התסמונת המטבולית. כך למשל, סירופ תירס עשיר בפרוקטוז נקשר לסיכון מוגבר לאחוז שומן גבוה בגוף, רמה גבוהה של טריגליצרידים ורמה נמוכה של HDL. לפיכך, יתכן לטענתם כי התופעות השליליות של צריכת משקאות קלים ביחס לסוכרת אשר נצפו במטה-אנליזה זו נובעים משילוב של צריכה קלורית עודפת וכן השפעות מטבוליות ייחודיות של פרוקטוז ומרכיבים נוספים של משקאות אלו.

באשר לשאלת המעבר למשקאות הממותקים בצורה מלאכותית, החוקרים מביעים מידה של זהירות, ומציינים כי מחקרים מסוימים הצביעו על סיכון מוגבר למחלה מטבולית בקרב אנשים הצורכים דרך קבע משקאות דיאט. בסך הכל, הם מסבירים, אין עדיין קונצנזוס ביחס להשפעות הבריאותיות ארוכות-הטווח של ממתיקים מלאכותיים. לפיכך, הם מציעים לנקוט במידה של זהירות בכל הנוגע להמלצות להחלפת השימוש במשקאות קלים רגילים בכאלו שהם דיאט. עם זאת, ישנן ללא ספק חלופות בריאות יותר, כגון מים או תה וקפה שאינם ממותקים, הם מציעים.

Diabetes Care 2010: 33:24772483

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה