דלקת חריפה של הלבלב בחולי סוכרת מסוג 2 המטופלים ב-Exenatide או ב-Sitagliptin (מתוך Diabetes Care)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Diabetes Care עולה כי ישנה עלייה בהיארעות של דלקת לבלב חריפה (Acute Pancreatitis, AP) בקרב חולים סוכרתיים בהשוואה לכאלו שאינם סוכרתיים. עם זאת, לא נצפה לדבריהם קשר בין השימוש בתכשירים Exenatide או Sitagliptin ובין התפתחות דלקת חריפה של הלבלב. החוקרים מזהירים כי יתכן ולאור מגבלות המחקר התצפיתי הנוכחי אין לשלול לחלוטין את האפשרות של סיכון מוגבר שכזה.

החוקרים מזכירים כי דווחו בספרות המקצועית מקרים של דלקת לבלב חריפה בהקשר של שימוש בתרופות Exenatide ו-Sitagliptin וכן בהקשר של סוכרת מסוג 2 ללא שימוש בתרופות אלו. לא ברור עדיין, הם מסבירים, שמא השימוש בתרופות אלו אכן מגביר את הסיכון להתפתחות דלקת חריפה של הלבלב.

לשם כך, ערכו החוקרים מחקר עוקבה רטרוספקטיבי של מאגר מידע גדול של רישומי בתי החולים ובתי המרקחת. לדבריהם, נותחו נתונים אודות 786,656 חולים, ונבנו מודלים סטטיסטיים במטרה להשוות את הסיכון להתפתחות דלקת לבלב חריפה בין החולים הסוכרתיים ובין אלו שאינם סוכרתיים, וכן בין אלו הנוטלים Exenatide או Sitagliptin ובין אלו הנוטלים תרופות אחרות לסוכרת.

החוקרים מדווחים כי היארעות דלקת חריפה של הלבלב בקבוצת הביקורת (של נבדקים שאינם סוכרתיים) הייתה 1.9 לאלף שנות אדם, וזאת לעומת 5.6 בקרב החולים הסוכרתיים שאינם נוטלים אחת מהתרופות האמורות, 5.7 בקרב חולים סוכרתיים הנוטלים Exenatide ו-5.6 בקרב חולים סוכרתיים הנוטלים Sitagliptin.

בנוסף, הסיכון להתפתחות דלקת חריפה של הלבלב היה גבוה משמעותית בקבוצה המשולבת של כלל החולים הסוכרתיים, בהשוואה לקבוצת הביקורת של נבדקים שאינם סוכרתיים (Adjusted HR, 2.1; 95% CI = 1.7-2.5). הסיכון להתפתחות המחלה היה דומה בין קבוצת ה-Exenatide וקבוצת הביקורת של חולים סוכרתיים (aHR, 0.9; 95% CI = 0.6-1.5) וכן בין קבוצת ה-Sitagliptin וקבוצת הביקורת של חולים סוכרתיים (HR, 1.0; 95% CI = 0.7-1.3).

לאור תוצאות אלו, מסיקים החוקרים כאמור כי ישנה היארעות גבוהה יותר של דלקת חריפה של הלבלב בקרב חולים סוכרתיים לעומת נבדקים שאינם סוכרתיים, וכי לא נצפה קשר בין השימוש בתכשיר Exenatide או Sitagliptin ובין התפתחות מחלה זו. עם זאת, החוקרים מסייגים ואומרים כי בשל מגבלות עבודתם זו כמחקר תצפיתי המבוסס על רישומי בתי המרקחת ובתי החולים, לא ניתן לשלול לחלוטין על בסיס מחקר זה את האפשרות של סיכון מוגבר הכרוך בשימוש בתרופות אלו.

Diabetes Care 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה