חשיפה לויטמין D בילדות קשורה לגיל הופעת טרשת נפוצה (מתוך כנס – Americas Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שהוצג בכנס Americas Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis, עולה כי רמת החשיפה לשמש בילדות או אי נטילת תוספי ויטמין D צופים גיל הופעת טרשת נפוצה (MS Multiple Sclerosis).

לדברי החוקרים, הודגם הבדל בהיארעות טרשת נפוצה בין מדינות צפוניות ומדינות דרומיות, ואף נצפה כי נבדקים שאובחנו כחולי MS, אשר היגרו מאזור אקלים קר יותר לאזור אקלים חם יותר, חוו שיפור במהלך מחלתם.  הם מוסיפים כי ידועה השפעתו של ויטמין D על תפקוד מערכת החיסון, אשר נוטה להיטיב עם MS ומחלות אוטואימוניות נוספות.

ידוע על פי הספרות, כי חשיפה לשמש בילדות ותוספי מזון הכוללים ויטמין D קשורים בסיכון מופחת לפתח MS. 

במחקר הנוכחי, ביקשו החוקרים לבדוק האם גורמים סביבתיים אלו השפיעו על מועד תחילת הופעת תסמיני המחלה.

הנבדקים גויסו ממרשם בריאותי לאומי של חולי MS בארה”ב, אשר כלל מידע לגבי גיל תחילת הופעת תסמיני המחלה, תת קבוצת המחלה, כתובות מגורים בעבר, חשיפה לשמש, וצריכת מזונות עשירים בויטמין D.  סה”כ נכללו 948 חולי MS מסוג relapsing.

עבור כל נבדק, החוקרים העריכו חשיפות לשמש בעבר בעונות הקרות ובעונות החמות יותר, ע”י שימוש במידע הכולל את קו הרוחב, הגובה ומידת קרינת ה- UV (ultraviolet) של מקומות המגורים.

מתוצאות המחקר עולה כי עבור אלו המתגוררים באזורי קרינה נמוכה עד בינונית, נמצא קשר מובהק בין גיל מוקדם יותר של הופעת תסמיני MS וחשיפה לשמש בעונות הקרות בין הגילאים 6 עד 15 שנים (הופעה מוקדמת של התסמינים ב 2.3 שנים בממוצע, P = .01).  צריכת תוספי מזון המכילים ויטמין D בילדות הניבה דחייה של 3 שנים בהופעת התסמינים (P = .01).

החוקרים מציינים כי פעמים רבות רמות ויטמין D נמוכות בקרב חולי MS, ועל כן נרשמים להם תוספים ע”י הרופאים המטפלים.  תוצאות המחקר הנוכחי מרמזות על כך שמתן ויטמין D עשוי להיות מועיל בשיפור מהלך המחלה, וכי ילדיהם של חולי MS צריכים לקבל תוספי ויטמין D בשלבים מוקדמים.

יחד עם זאת, לאור החשש מפני נזקי קרינת השמש, מומלץ בד”כ לילדים לבלות זמן מועט בלבד בחשיפה לשמש, או להשתמש בתכשיר להגנה על עורם כאשר הם נחשפים לשמש.  ויתרה מזאת, ל- MS היארעות משפחתית נמוכה יחסית, כך שזיהוי ילדים המצויים בסיכון אינו פשוט.

המומחים מסכמים כי נטען בעבר פעמים רבות כי לגורמים סביבתיים קשר ל- MS, וחשיפה לויטמין D בהחלט עשויה להיות אחד מהם.

מתוך כנס ה- Consortium of Multiple Sclerosis Centers ומפגש ה- Americas Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis, שנערכו ביוני 2010, בסן אנטוניו, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה