רמות CRP ו-HDL גבוהות עלולות לנבא סיכון בחולים אחרי אוטם, בייחוד בנוכחות פולימורפיזם ב-CETP (מתוך Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-20 במאי 2010 ב- Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology, עולה כי נצפה קשר בין רמות HDL ו-CRP גבוהות ובין סיכון קרדיווסקולארי מוגבר בחולים לאחר אוטם. כמו כן, נצפה קשר הין פעילות נמוכה יותר של החלבון Cholesteryl-Ester-Transfer-Protein (CETP) בחולים אלו, ובין סיכון קרדיווסקולארי גבוה עוד יותר.

לדברי החוקרים, עבודות קודמות הדגימו כי רמות גבוהות של HDL ו-CRP עלולות לנבא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. במחקר הנוכחי בדקו החוקרים האם ניתן לזהות אינטראקציה זו גם במדגם משתתפים רחב לאחר אוטם לבבי. הם מסבירים כי בעבר נמצא שהתפקוד של HDL הוא פחות טוב במצבי דלקת, ולכן עלתה ההשערה כי בסביבה דלקתית HDL הופך ממולקולה נוגדת טרשת עורקים למולקולה המעודדת את התהליך הטרשתי.

החוקרים בדקו נתונים על 767 משתתפים ממחקר ה- THROMBO postinfarction study. המשתתפים הצטרפו למחקר לאחר שסבלו מאוטם לבבי ועברו מעקב בן 26 חודשים בממוצע לזיהוי אירועים כליליים חוזרים, כולל תמותה לבבית, אוטם לבבי או תעוקת חזה בלתי יציבה.

החוקרים עשו שימוש בטכניקת Outcome-Event Mapping על מנת להעריך האם משתתפים עם רמות גבוהות של HDL ו-CRP יחד סובלים מסיכון מוגבר לאירוע קרדיווסקולארי נוסף. לדבריהם, טכניקה זו בוחנת את גורמי הסיכון כמדד מתמשך ולא עושה שימוש בערכי סף להגדרת סיכון.

מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין רמות מוגברות הן של HDL והן של CRP בחולים לאחר אוטם ובין סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים נוספים. לדעת החוקרים, ייתכן שהסביבה הדלקתית והעקה החמצונית משפיעות על תפקוד מולקולת ה-HDL, ופוגעות בתפקוד האנטי-טרשתי שלה.

בהמשך סקרו החוקרים דגימות של המשתתפים לאיתור סמן גנטי המעיד על פעילות CETP נמוכה יותר. הם מצאו כי משתתפים עם רמות HDL ו-CRP גבוהות בהם זוהה גם הסמן הגנטי, סבלו מסיכון קרדיווסקולארי גבוה עוד יותר. עם זאת, הם מדגישים כי לפולימורפיזם של CETP לבדו כנראה אין משמעות, אלא בנוכחות רמות CRP ו-HDL גבוהות.

החוקרים כותבים כי לממצאי המחקר עשויה להיות השלכה על פיתוח טיפולים אפשריים, ומוסיפים כי התוצאות עשויות להסביר את שיעור התמותה המוגבר שנצפה תחת טיפול ב-Torcetrapib, מעכב CETP שפותח לטיפול ברמות כולסטרול גבוהות.

הם מפרטים כי HDL ו-CETP קשורים להעברת כולסטרול, כחלק מתהליך סילוק הכולסטרול מהגוף, כאשר CETP מסייע ל-HDL לפרוק את הכולסטרול הקשור. לפיכך, פגיעה בפעילות CETP עלולה לגרום להצטברות של חלקיקי HDL עשירים בכולסטרול, אשר בנוכחות דלקת עלולים לעודד תהליך טרשתי. עם זאת, לא ברור מדוע מעכבי CETP עשויים לסייע לחלק מהחולים, ואילו עיכוב CETP בחולים עם רמות HDL ו-CRP גבוהות קשור לסיכון קרדיווסקולארי מוגבר, ולכן דרושים מחקרים נוספים.

כעת מתכננים החוקרים להשוות את חלקיקי ה-HDL של משתתפים עם רמות HDL ו-CRP גבוהות, עם HDL של קבוצת ביקורת בעלת רמות תקינות.

מומחה מהתחום ציין כי החוקרים עשו שימוש בשיטות סטטיסטיות לא שגרתיות על מנת לבחון את הקשר בין פולימורפיזם ב-CETP ובין הסיכון הקרדיווסקולארי בחולים לאחר אוטם, והדגיש כי דרושים מחקרים פרוספקטיביים על מנת להעריך את היתרונות והחסרונות של עיכוב CETP.

Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה