גדילה בקרב ילדים בני 10-12 שנה שנולדו בשבוע 23-25 להיריון בשנות ה-90 (מתוך PEDIATRICS), דר’ ברזילי עורך מדור נאונטולוגיה

הידע בנוגע לגדילה ארוכת טווח של תינוקות, שנולדו עם פגות קיצונית, אינו שלם, וקיימות דאגות בנוגע לעיכוב בגדילה שלהם בגיל הילדות המוקדמת. כחלק ממחקר לונגיטודינלי של קוהורט לאומי של פגים, שנולדו לפני השבוע 26 של ההיריון, הוערכה התפתחות גדילה של הילדים מהלידה ועד לגיל 11 שנה.

במחקר השתתפו 247 ילדים, שנולדו פגים, בין אפריל 1990 ועד מארס 1992 בכל שוודיה, כאשר 89 (36%) מהם שרדו. גדילה ותוצאות נוירו-סנסוריות של כל הפגים, ששרדו, הוערכו בגיל 36 חודש. 86 (97%) ילדים מאוד לא בשלים זוהו והוערכו בגיל 11 שנה. במחקר גדילה זה עקבו פרוספקטיבית אחר 83 תינוקות מאוד לא בשלים (משקל לידה ממוצע [SD] 772 גרם [110 גרם], גיל היריון -24.6 שבועות [0.6 שבועות]) ללא נכות מוטורית קשה, מהלידה ועד גיל 11. לאחר מכן השוו עם קבוצה מותאמת של 83 ילדים, שנולדו במועד. ניקודי Z עבור משקל, גובה, היקף ראש ו-BMI חושבו עבור כל הילדים. החוקרים גם בדקו בנוסף, מדדי גדילה לונגיטודינאלים ספציפיים למין. פרדיקטורים של גדילה לאחר 11 שנה נלמדו דרך אנליזות רב משתנים.

ילדים, שנולדו מאוד לא בשלים, היו קטנים יותר משמעותית בכל 3 פרמטרי הגדילה בהשוואה לקבוצת הביקורת בגיל 11 שנה. תינוקות מאוד לא בשלים הראו ירידה חדה בניקודי Z של גובה ומשקל עד לגיל מתוקן של 3 חודשים, שאחריו הייתה הדבקה של הגדילה במשקל ובגובה עד גיל 11. בניגוד לגובה ולמשקל, ילדים, שנולדו מאוד לא בשלים, לא הדביקו את הגדילה בהיקף הראש לאחר 6 החודשים הראשונים לחיים. ניקודי Z של BMI ממוצע עלו משמעותית מגיל שנה ועד גיל 11 בשתי הקבוצות. השינוי הממוצע ב-BMI בין גיל שנה ו-11 שנה היה גדול יותר משמעותית בילדים, שנולדו לא בשלים לעומת קבוצת הביקורת. בנות, שנולדו מאוד לא בשלות, הראו עליה מהירה יותר במשקל בהשוואה לבנים, שנולדו מאוד לא בשלים, בעוד שהדבקה של הגדילה בגובה ובהיקף הראש  הייתה דומה בקבוצות אלה. אנליזות רגרסיות מרובות חשפו כי לידה טרם המועד וגובה של ההורים היו פרדיקטורים משמעותיים של גובה הילד בגיל 11 שנה וכי מצב הקבוצה (חוסר בשלות) היה בקורולציה חזקה עם היקף הראש.

לסיכום, ילדים הנולדים בגבול החיות משיגים גדילה לא טובה בגיל הילדות המוקדמת, לאחר מכן הם מדביקים את הגדילה עד גיל 11 שנה, אך הם נשארים קטנים יותר בהשוואה לחברים שלהם, שנולדו במועד. אסטרטגיות, שיכולות לשפר גדילה מוקדמת עשויים לשפר את התוצאות.

הערות עורך:

כמו שכבר צויין גם במחקרים אחרים, הפגים הקיצוניים יישארו תמיד קטנים הרבה יותר מאשר הילודים שנולדו במועד. אפילו בפגיות הטובות ביותר, עם הציוד המשוכלל ביותר אנו לא משיגים את הגדילה של הרחם האנושי.


PEDIATRICS Vol. 118 No. 5 November 2006, pp. e1452-e1465pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/118/5/e1452

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה