האם Sulfonylureas בטוחים ויעילים בטיפול חולי סוכרת עם מוטציית Kir6.2 ? (The New England Journal of Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של The New England Journal of Medicine, עולה כי Sulfonylureas יעילים ובטוחים בטיפול בחולי סוכרת עם מוטציית Kir6.2. כותב מאמר המערכת מוסיף כי ייתכן וזה יהיה מתאים והולם לעשות סיקור רוטיני של תינוקות ואף של מבוגרים מסויימים.

מוטציות הטרוזיגוטיות מאקטבות ב- KCNJ11 המקודד לתת יחידה Kir6.2 של תעלת KATP (ATP-sensitive potassium) גורמות ל-30-58% ממקרי סוכרת המאובחנים בחולים מתחת לגיל 6 חודשים. החולים מגיעים עם קטו-אצידוזיס או היפרגליקמיה קשה ומטופלים על ידי אינסולין. סוכרת נגרמת עקב הפרשה לקויה של אינסולין הנגרמת מכשלון של תעלת KATP בתא בטא להיסגר כתגובה לעליה ב-ATP תוך תאי. Sulfonylureas סוגרים את תעלת KATP בדרך, שאינה תלויה ב-ATP.

החוקרים העריכו שליטה גליקמית ב-49 חולים ען מוטציה ב- Kir6.2, שקיבלו מינונים מתאימים של Sulfonylureas. בתת קבוצות קטנות יותר הם גם העריכו את תגובות הפרשת אינסולין למתן גלוקוז אוראלי ו-IV, לארוחה מעורבת ולגלוקגון. התגובה של תעלות KATP המוטנטיות ל- sulfonylurea tolbutamide נבדקה בביציות של צפרדע.

לאחר קבלת Sulfonylureas, 44 מהחולים (90%) הפסיקו להשתמש באינסולין בהצלחה. ההיקף של חסימת תעלות KATP על ידי tolbutamide in vitro שיקפה את תגובת החולה. בכל החולים, שעברו לטיפול ב- Sulfonylurea, רמת ה-HbA1C השתפרה מ-8.1% לפני הטיפול ל-6.4% לאחר 12 שבועות של טיפול (P < .001).

השיפור בשליטה הגליקמית נשמר גם לאחר שנה. טיפול ב- Sulfonylureas העלה את הפרשת אינסולין, שעבר סטימולציה יותר גבוהה על ידי גלוקוז אוראלי או על ידי ארוחה מעורבת לעומת על ידי הזרקת גלוקוז IV. גלוקוז אקסוגני העלה הפרשת אינסולין רק בנוכחות Sulfonylureas.

הטיפול ב- Sulfonylureas הינו בטוח בטווח הקצר בחולי סוכרת הנגרמת על ידי מוטציות ב- KCNJ11 וככל הנראה הטיפול יותר אפקטיבי לעומת טיפול באינסולין. התגובה הפרמקוקינטית ל- Sulfonylureasיכולה להיות בשל סגירת תעלות KATP המוטנטיות, עקב כך יש עליה בהפרשת אינסולין בתגובה         לאינקרטינים ומטבוליזם גלוקוז.

מגבלות המחקר כוללות שימוש במגוון Sulfonylureas ובמגוון פרוטוקולי טיפול, בדיקות של HbA1C, גלוקוז ופפטיד C המובצעים על ידי לבורנטים מקומיים, מספר קטן של חולים בחלק מהמחקרים הפיזיולוגים, מחקרים חוזרים הקשים לביצוע בתינוקות ובילדים צעירים וחוסר בהשוואה עם טיפול אינטנסיבי באינסולין.

החוקרים ממליצים על אבחון מולקולרי גנטי מוקדם בכל החולים עם סוכרת, שמחלתם אובחנה לפני גיל 6 חודשים, בלי תלות לגיל הנוכחי שלהם, היות ולזיהוי חולים עם מוטציות Kir6.2 יש משמעויות טיפוליות חשובות.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי תגובת החולים עם סוכרת ניאונטלית קבועה עם מוטציית  Kir6.2 או SUR1 מוטנטי ל- Sulfonylureas מדגימה את הכוח של הגנטיקה לזהות חולים, שיכולים להרוויח מהטיפול. כל התינוקות, שפיתחו סוכרת קלינית (זמנית או קבועה) תוך חצי שנה מהלידה, צריכים להיבדק למוטציות בגן המקודד ל- Kir6.2.

N Engl J Med. 2006;355:467-477, 507-510

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה