הטיפול ב ”לובסטטין” למתבגרות עם היפרכולסטרולמיה משפחתית

מחלת כלי הדם הכליליים coronary artery disease   – סיבת מוות שכיחהבקרבנשים בארה”ב. יותר נשים מתות ממחלה זו, מאשר מסרטן השד, השחלה והרחם ביחד. ידוע לכולנו כי שקיעת הכולסטרול בדופן העורקים מתחילה בילדות,  וקיים יחס ישיר בין טרשת העורקים לבין רמת הכולסטרול וה  LDL-cholesterol בדם.  בין רמת ה HDL  cholesterol   ודרגת טרשת העורקים, היחס הוא הפוך.

תורשת  ה  familial hypercholesterolemia היא אוטוסומלית דומיננטית- שולטנית. כאשר נמצאת מוטציה בגן של הרצפטור ל LDL-cholesterol   הרצפטור לא יפעל ביעילות הראויה, ה LDL-cholesterol    נשאר חפשי בדם ומחולל את הנזק בדופן העורקים. שכיחות המחלה אחד לחמש מאות. בבנים התופעה מתבטאת כבר בלידה, ואצל בבנות מגיל שנה. רמות סך הכול הכולסטרול מגיעות עד ל 300 מ”ג % ושל LDL-כולסטרול עד ל240מ”ג%.

בגיל ההתבגרות חלה ירידה של כ 10% בערכי רמת הכולסטרול בדם. תופעה זו נצפית הן בבני אדם בריאים והן בהטרוזיגוטים להיפרכולסטרולמיה משפחתית.

סימנים למחלת לב כלילית מופיעים בדרך כלל רק בגיל 40 50 אך סימנים קליניים דוגמת xanthomata  לאורך הגידם ניתן לגלות לפני גיל 20  בכ 10% מהחולים. 

בדיקה על שמעית  ultrasound    של עורק הראש ה artery carotid  או עורק הזרוע the brachial  artery   היא שיטה חדשה להערכת דרגת טרשת העורקים. שימוש בשיטה זאת מראה כי בחולי היפרכולסטרולמיה  משפחתית בגילים מ  10 ועד 20 שנה ניתן להדגים התעבות ניכרת של כלי הדם. לכן זה הגיל להתחיל טיפול כדי לעצור  תהליך טרשת העורקים ולמנע מחלת לב כלילית.

בהתאם להמלצות יש להתחיל בטיפול תרופתי  להיפכולסטרולמיה  לבני נוער מעל גיל 10 שנים  כאשר מתקיימים אחד משני התנאים הבאים:

1.   כאשר רמת ה LDL- cholesterol    מגיע ל 160 מ”ג או יותר ובמשפחת החולה היו מקרים של מחלת לב כלילית במבוגרים  צעירים

   

2. במבוגר צעיר כאשר רמת הLDL-cholesterol   מגיע ל 190 מ”ג% בהעדר תולדות משפחה של מחלת לב כלילית 

התרופות המקובלות היום שייכות לקבוצת ה  hydroxyl-methyl-glutaryl

Co-enzyme A reductase inhibitors  דהיינו הסטטינים.

תרופת הלובסטטין השייכת לקבוצה זו מעכבת את היצירה של כולסטרול. תרופה זו יחסית בטוחה ולה מעט תופעות לוואי. מחקרים קודמים הוכיחו כי תרופה זו מונעת  מחלת לב כלילית במתבגרים ובמבוגרים. המחקר לפנינו בדק השפעת הלובסטטין בבנות מתבגרות.

השתתפו במחקר 54 בנות לאחר גיל בו החל  מחזור הוסת. גילן נע  בין 10  ל  17 שנה. המחקר התנהל בשיטת הסמיות הכפולה ובאקראי. בארבעת השבועות הראשונים כל המשתתפות טופלו בדיאטה להורדת כולסטרול או בכדורי אינבו פלצבו. בתום ארבעת השבועות המשתתפות חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה את הדיאטה וכדורי לובסטטין וקבוצת הביקורת קיבלה דיאטה וכדורי אינבו. מינון הלובסטטין היה 20 מ”ג ליום בארבעת השבועות הראשונים ו 40 מ”ג ליום ב 20 השבועות הנותרים.

התברר כי כעבור ארבעה שבועות כבר הייתה ירידה ניכרת ברמות הכולסטרול. כעבור 24 שבועות רמות הכולסטרול ,  ה LDL-כולסטרול  וה  apolipoprotein  B  ירדו בכ % 25 מהערך ההתחלתי. הטיפול לא השפיע באופן משמעותי על רמות ה HDL  והטריגליצרידים.

חשוב להדגיש כי מספר תופעות לוואי היה שווה  בשתי הקבוצות. בקבוצה שקיבלה לובסטטין היו מקרים בודדים של כאבי בטן, שלשול, בחילה וכאבי ראש, ללא צורך בהפסקת הטיפול התרופתי.  במיוחד חשוב להדגיש כי לא נצפו מקרים  של מיופתיה או של rhabdomyolysis כי סיבוכים אלה תוארו במחקרים של אחרים.   

בדיקות מעבדה הראו כי לא הייתה ירידה בהורמונים כולל luteinizing hormone,  follicle stimulating hormone, estradiol and cortisol..  לא נמצא מקרה של חולה שקיבלה את התרופה ולקתה באל וסת  וכן לא הייתה עלייה ברמת אנזימי הכבד בדם.

מאחר והורמונים אלה הם נגזרים של כולסטרול חשוב היה להראות כי רמת הורמונים אלה לא השתנתה. החוקרים מסכמים  כי לובסטטין הינו תרופה יעילה ובטוחה להורדת כולסטרול ו LDL- cholesterol  בבנות מתגברות.

הערת העורך: בקרוב נביא רעיון עם מומחה לליפידים ודיון מסביב לשולחן כדי  להרחיב את ידיעתנו בנושא.

המאמר הופיע בירחון  Pediatrics   לחודש ספטמבר 2005.


Efficacy  and safety of lovastatin therapy in adolescent girls with heterozygous familial hypercholesterolemia

Clauss SB, Holmes KW, Hopkins P, et al.

Pediatrics   2005;116:682-8.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה