התסמונת המטבולית בילדים, סוכרת הנעורים והנזק לכלי הדם והלב, מתוך jc 426, למנויים – חינם!!

“התסמונת המטבולית” מוכרת לרופאים הפנימיים זה מספר שנים, ומתארת מכלול מצבים: לחץ דם גבוה, עלייה ברמת כולסטרול וטריגליצרידים בדם,  ירידה ברמת ה HDL, עמידות לאינסולין  והשמנה.

לאחרונה אנחנו עדים למגפת השמנה גם בנוער, והמונח “התסמונת המטבולית” מתחיל לחדור גם לספרות הפדיאטרית. התסמונת המטבולית מהווה גורם סיכון להופעת סוכרת סוג II,  וכן  למחלת לב בגיל צעיר – ובזה חשיבותה.

לא כל אדם  השוקל משקל יתר, בהכרח סובל מהתסמונת.  אפשר להיות שמן, בלא עליה בלחץ הדם, בלא עמידות לאינסולין ובלא הפרעות בשומני הדם. כיום מקובל להעריך ששלושים אחוזים מבני הנוער הסובלים  ממשקל יתר, לוקים בתסמונת המטבולית. 

היקף הבטן – ממד חדש, לאבחון התסמונת. 

מדד זה משקף השמנה מרכזית טוב יותר מהמתאם משקל – גיל, משקל – גובה או ה  BMI.  בחזית המחקר כעת,  עומד נושא ההבדלים העדתיים בהיקף הבטן.

           

מעקב של שנים רבות יידרש בטרם נוכל לזהות את הסיבוכים הצפויים לטווח ארוך, ללוקה בתסמונת המטבולית. אך אפשר לקבל מידע רב לגבי מצב  העורקים תוך זמן קצר, בעזרת בדיקה שנכנסה לשימוש בעת האחרונה. בדיקה זו מודדת דופן העורקים בגלים על-קוליים. עובי דופן העורקים משקף את מידת ההסתיידות.  בדיקה זו,  ללא  ספק, מראה ששינויים בכלי הדם מתרחשים מוקדם מאד בחולי התסמונת. חשוב להוסיף כי בעזרת שינוי באורח החיים, דיאטה והתעמלות, ניתן להאט את התהליך הדלקתי בעורקים.


הערת העורך:  שמות רבים הוצעו למצב זה, ביניהם תסמונת X, dysmetabolic syndrome, metabolic cardiovascular syndrome, ו insulin resistance syndrome.  השם האחרון, insulin resistance syndrome, נראה לי סביר. לעומת זאת השם הפופולרי היום,  “התסמונת המטבולית”, מטעה לדעתי.  מספר התסמונות המטבוליות הוא רב מאד. מדוע עמידות לאינסולין נחשבת למחלה מטבולית יותר מהפרעה במעגל האוראה או מחלת ה  Gout.  אפשר להציע שמות מוצלחים יותר. אני מציע לקרוא לתסמונת,  תסמונת ה BODI, כאשר ה ” מסמל Blood pressure,  ה obesity,  האות “Ddyslipidemia, וה “I  insulin resistance.  המילה BODI עם “I” בסוף, מזכירה את המלה האנגלית “body  (המסתיים באות  Y“) -“גוף”, ויש בכך כדי לרמוז שהגוף כבד מדי.

סוכרת נעורים והופעה מוקדמת של נזק לכלי הדם

הזכרנו במאמר הקודם הסיכונים הכרוכים ל”תסמונת המטבולית”,  כולל סוכרת מסוג II או adult onset diabetes.  האטיולוגיה בסוכרת נעורים שונה לגמרי מזו של סוכרת סוג II. אך שני המצבים מזיקים לכלי הדם. מאמר נוסף שהופיע באותה חוברת של ה Journal of Pediatrics  מתאר את השינויים הפתולוגיים המתרחשים בכלי הדם של צעירים, הלוקים בסוכרת נעורים. בכתבה הקודמת הזכרנו כי יש לנו היום כלי לא חודרני, המאפשר לנו למדוד את דרגת הסתיידות העורקים. המדידה בודקת שתי שכבות של דופן כלי הדם ונקראת בלועזית IMT, דהיינו Intima media thickness. 

מטרת המחקר היתה למדוד את עובי דופן העורק, ה IMT, תוך השוואת התמונה  בין צעירים הלוקים בסוכרת נעורים לצעירים בריאים. גיל המשתתפים במחקר בין 12 שנים ועד 25 שנה. העורק שנבחר לבדיקה  היה עורק הראש- עורק הקרוטיד.

התוצאות הצביעו בברור כי עובי דופן עורק הראש רחב יותר בחולי סוכרת נעורים מבאנשים בריאים. התוצאות היו מובהקות בזכרים ובנקבות.   

           

בבדיקות הדם, כן נמצאו הבדלים בין המינים. בעיקר רמת הכולסטרול וה LDL– כולסטרול היתה גבוהה בצורה משמעותית, בחולות מבחולים.

מעניין במיוחד היה המתאם בין עובי דופן העורק לבין הסיבוכים הקליניים, כדוגמת עלייה בלחץ הדם, חלבון בשתן ור?טינו?פ?ת?יה.  כמידת הנזק לכלי הדם, כך הסיבוכים היו מרובים יותר.

האם ממצאים אלה משמעותיים לטווח ארוך ? כן. הסיכון לשבץ מוחי ולאוטם כלי הדם הכלילים בשנות השלושים והארבעים לחיים, גדל כמידת התעבות כלי הדם.

התופעה של התעבות  העורקים באנשים צעירים אינה אופיינית רק לסוכרת. דופן מעובה נמצא באנשים צעירים הסובלים מלחץ דם גבוה, ממחלת כליות סופנית, מהיפרכולסטרולמיה משפחתית ומ  systemic lupus erythematosus זאבת אדמנתית מערכתית. במחלות אלה  דופן כלי הדם  עבה יותר ויש להניח שיהיו אותם הסיבוכים.

במחקר המדווח כאן לא נמצא תאום בין רמת ההמוגלובין המסוכר HbA1C לבין עובי כלי הדם. אך מחקרים בהם המעקב אחר החולים נמשך שש שנים ויותר נמצא  כי כאשר עולה רמת ה  HbA1C , הנזק לכלי הדם נרחב יותר.

הערת העורך: מה אם כן חשוב לנו לדעת כרופאי ילדים ? מזה זמן רב משמיעים לנו המומחים כי לאיזון רמת הסוכר בדם ולניטור ותיקון של רמת לחץ הדם, ורמת השומנים בדם, חשיבות עליונה. אזהרות אלה שהיו מיועדות בעיקר לרופאי משפחה ורופאיפם פנימיים, כעת נוגעות גם בנו.

שני המאמרים הופיעו ב Journal of Pediatrics  לחודש אוקטובר 2004.


התסמונת המטבולית

The metabolic syndrome: antecedent of adult cardiovascular disease in pediatrics.  Cook S. J Pediatr 2004;145:427-30.


סוכרת נעורים ונזק לכלי הדם והלב

Early onset of subclinical atherosclerosis in young persons with type I diabetes. , Krantz JS, Mack WJ, Hodis HN, et.al., J Pediatr 2004;145:452-7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה