סגנון חיים ותוחלת חיים באוכלוסיה קשישה – JAMA, מתוך jc 426 חינם!!






סגנון חיים בריא הכולל תזונה ים תיכונית (הרבה ירקות ופירות, שקדים, דגנים), המנעות מעישון, צריכה מתונה של אלכוהול, ופעילות גופנית – בקרב אוכלוסיה בוגרת בגילאים 70-90 , מפחיתה תמותה מכל סיבה שהיא באופן משמעותי ביותר. כך עולה ממחקר החדש המוצג ב-JAMA .

הנתונים אולי לא מפתיעים אבל ודאי מעודדים ומחזקים את הגישה המקובלת הקוראת לעבור לסגנון חיים בריא.

המחקר, שנקראHALE   Longitudinal study in Europe  – The Healthy Ageing:

 נערך ב-11 מדינות באירופה וכלל כ- 1500 גברים וכ-800 נשים, בריאים בגילאים שבין 70 ל-90 כאשר המעקב אחרי המשתתפים בוצע בין השנים 1988 ל-2000.

התוצאה המרכזית שנבדקה הייתה שיעור התמותה מכל סיבה במהלך 10 שנים, וכן מוות על רקע טרשת עורקים , מחלות לב וסרטן.

במהלך המעקב 935 מתוך המשתתפים (כלומר כ-40% ) נפטרו, מהם 371 (16% ) על רקע מחלות קרדיווסקולריות, 233 (10% ) מסרטן ו-145 (6% ) מכל סיבה אחרת ועוד 186 (8% ) מסיבה לא ידועה.

למשתתפים שהיו במשטר של דיאטה ים תיכונית הסיכון היחסי לתמותה היה 0.77 בהשוואה לדיאטות אחרות. למבצעים פעילות גופנית היה יחס סיכון יחסי של  0.63 בהשוואה לחסרי פעילות גופנית.

ללא מעשנים 0.65 בהשוואה למעשנים, ולצורכים מעט אלכוהול 0.78 בהשוואה לאי שימוש. יחסי הסיכון הללו חושבו לאחר התאמה של גיל, מין, השכלה, BMI  וגורמים נוספים.

תוצאות דומות התקבלו כאשר נבחן הסיכון לתמותה ממחלת לב עורקית, מחלות קרדיווסקולריות וסרטן – בנפרד.

אך הנתון המעניין והמרתק ביותר היה זה:  שילוב של כל 4 סגנונות החיים המומלצים (דיאטה ים תיכונית, פעילות גופנית, צריכה מתונה של אלכוהול, המנעות מעישון) הפחית את הסיכון היחסי לתמותה מכל סיבה ל-0.35, או במילים אחרות הסיכון לתמותה של אנשים המקיימים את סגנון החיים הזה נמוך ב-65% מאשר אלו שאינם מקפידים על כך. ואם תרצו, אז ברור שירידה בסיכון לתמותה משמעותה היא גם עלייה בתוחלת החיים.

החוקרים מסיקים איפוא שבין מבוגרים בגילאים 70-90 הקפדה על סגנון חיים בריא הכולל תזונה ים תיכונית, המנעות מעישון, פעילות גופנית, וצריכה מתונה של אלכוהול קשורה להפחתה של יותר מ-50% בסיכון לתמותה עשר שנתית, מכל סיבה.

הערת העורך: גם תוצאות מחקר זה ראוי שנעביר ונציג למטופלינו המבוגרים ואף הצעירים יותר.

כמה הרגלים פשוטים, קלים לביצוע , אנו הרי במזרח התיכון…ואפשר לשפר את תוחלת החיים, ונראה שגם את איכותם, באופן כל כך דרמטי.


JAMA. 2004;292:1433-1439


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה