אנדוקרינולוגיה,סוכרת ומטבוליזם

דיאטת אטקינס ודיאטות דלות פחמימות אחרות: מירמה או כלי יעיל לירידה במשקל ? מתוך ה- LANCET (+ שאלת השתלמות!! מתוך JC424 , בתשלום – למעט מנויי JC )


העלייה בשיעור הלוקים בעודף משקל או בהשמנת יתר, גרמה להאצה במחקר הרפואי בחיפוש אחר דיאטה המביאה לירידה במשקל. מגפת ההשמנה נמשכת, למרות ההפחתה בצריכת שומן בדיאטה, ויש הסוברים שהסיבה לכך היא עליה בצריכת הפחמימות בעיקר העמילנים המעובדים והסוכרים. דיאטות דלות פחמימות מוכרות כבר מ1860, ורבות הן השיטות שפורסמו מאז.  אחת הנפוצות ביותר היא שיטתו של ד”ר אטקינס “המהפכה החדשה בדיאטה”, ובה לא מתוארת רק דיאטה, אלא שיטה פילוסופית בנוגע למזון, עם תוספת ויטאמינים קבועה ושילוב פעילות גופנית.

דיאטת אטקינס, קסמה לציבור, בשל השילוב של הגבלת פחמיומת ל-20 גרם ביום בתחילה, יחד עם חופש מוחלט בחלבון בכמות השומנים הנצרכת. שילוב אשר מביא לירידה במשקל. ובעוד דיאטת אטקינס לא מתירה שכמות הקלוריות המגיעה מפחמימות תעלה על 5-10 % מסך הצריכה היומית, דיאטת פירמידת המזון החדשה של וילט (Willets), מאפשרת צריכה של 40-45% מסך הקלוריות הנצרכות מדגנים מלאים ומפירות וירקות. היתרונות שמשויכים לדיאטת אטקינס שאומצה ע”י 20 מיליון אנשים ברחבי העולם, הם ירידה במשקל, שמירה על משקל בלי רעב, בריאות טובה ומניעת תחלואה.

יתרונות אלו נשמעים אידאליים, אך מהו הבסיס העובדתי התומך בהם?

ירידה במשקל בדיאטה דלת פחמימות:

מספר מחקרים טוענים ליעילות דיאטה דלת פחמימות לירידה במשקל. סקירה שיטתית של מחקרים אלו מראה שהירידה במשקל קשורה למשך הדיאטה ומידת הגבלת הקלוריות ולא למידת הגבלת הקלוריות שמקורן בפחמימות. אך קשה לאמץ מסקנות סקירה זאת בשל ליקויים בשיטות המחקר.

בשנת 2003, פורסמו לראשונה, תוצאותיהם של שלושה מחקרים אקראיים ומבוקרים, משלושת המחקרים למדנו שהדיאטה דלת הפחמימות מביאה לירידה גדולה יותר במשקל במהלך החצי שנה הראשונה, בהשוואה לדיאטה דלת השומן והמוגבלת בקלוריות אולם, לאחר שנה של דיאטה, פער זה נעלם והירידה במשקל דומה בשתי הדיאטות. גם מחקרים אלו לוקים בחסר. הליקוי העיקרי הוא ה-דבקות הנמוכה במשטר הדיאטה ומספר רב של משתתפים אשר עזבו את המחקר במהלכו.

שלושה מחקרים אלו הינם חשובים, אך אין אנו יכולים להסיק מהם, שדיאטה דלת פחמימות טובה יותר מדיאטה דלת שומן בטווח הארוך.

המנגנון המוצע לירידה במשקל בדיאטה דלת פחמימות, קשור לדילדול משאבי הגליקוגן (Glycogen), והמים בעת הגבלת פחמימות משמעותית. אולם מדידת כמות השומן מראה שהשומן היא הרקמה המדלדלת בעת הירידה במשקל ולא רקמת השריר. דילדול מאגרי הגליקוגן, מביא לח?מ?צ?ת קטותית (ketotic), כמו בצום, אך כמות האנרגיה הטמונה בקטונים המופרשים בשתן הינה מזערית ואינה מסבירה את הירידה במשקל. יתכן והקטונים הם מעכבי רעב, אך לא נמצא קשר בין רמת קטונים והירידה במשקל, ובמחקר אחר, הירידה במשקל נמשכה גם כאשר רמת הקטונים בדם חזרה לתקין.

עפ”י סיפרו של אטקינס, הירידה במשקל קשורה להוצאת אנרגיה. אך אין תימוכים מדעיים לטענה זאת.   

הסבר אחר להצלחת שיטתו של אטקינס, לדיאטה דלת פחמימות, קשור לחוסר הגיוון במזון המדכא את התיאבון וגם לתחושת השובע הנוצרת ע”י תזונה עשירה בחלבון. אך גם הסבר זה טרם הוכח מדעית.

ומה לגבי בטיחות הדיאטות?

באופן מפתיע, שיפור גדול יותר בגורמי הסיכון הלבביים נמצא דווקא בדיאטה בה אין הגבלת שומן, זוהי הדיאטה דלת הפחמימות.

הטריגליצרידים (Tri Glycerides) ירדו יותר ורמת ה-HDL עלתה יותר והתגובה לאינסולין היתה טובה יותר בדיאטה דלת הפחמימות מאשר בדיאטה דלת השומן והקלוריות. אך שומנים אחרים, כמו גם לחץ הדם, השתנו במידה דומה בשתי הדיאטות.

התלונות הנפוצות ביותר בדיאטה דלת הפחמימות הן עצירות וכאב ראש, הנובעים מירידה בצריכת פירות ירקות ודגנים מלאים. כמו גם ריח רע מהפה, כיווצי שרירים, שלשול, חולשה ופריחה.

אם כן מה נותר?

עדיין נותר, להבהיר מהו המנגנון המביא לירידה במשקל בדיאטה דלת הפחמימות.

האם הירידה נובעת מהוצאת אנרגיה מוגברת כפי שטוען אטקינס?    ואם הירידה  נובעת מהפחתה ספונטנית בכמות הקלוריות בגלל דיכוי התאבון ע”י חלבון, אולי כדאי להגביר את אחוז החלבון בדיאטות דלות השומן?

נכון להיום, אין עדות מוצקה אשר שוללת את הדיאטה של אטקינס, הדיאטה דלת הפחמימות, כל עוד המטופל יורד במשקל. מחקר עתידי יוכל לגלות אם קיימות סיבות נוספות המונעות המלצה על דיאטה זאת.

כמובן, נדרשים מחקרים ממושכים יותר ובאוכלוסיות רזות יותר כדי להצהיר על יעילות הדיאטה לכלל הציבור. על המחקרים להמשך לפחות שנתיים ולכלול גם לוקים בסוכרת כדי להעריך השפעת דיאטה זאת במחלת הסוכרת.

ומה לומר לציבור הפונים?

שעדיין לא הוכח שדיאטת אטקינס יעילה יותר מדיאטות אחרות בשמירה על משקל לזמן ממושך. שעדיין אין הבנה מה הן ההשלכות של דיאטה זאת למשך זמן ארוך. ולפונים אשר מוענינים לבצע את הדיאטה, יש לומר שאין זה מסוכן לשמור דיאטה זאת עד לחצי שנה וכל עוד קיימת ירידה במשקל. ובאופן מדעי, ההמלצה המבוססת ביותר הקיימת כיום לאנשים המעונינים להפחית במשקל ולשמור על המשקל הנמוך היא לבחור בדיאטה מופחתת קלוריות ומופחתת שומן המשולבת בפעילות גופנית.

הערת העורך: מאמר זה ותובנות אחרונות לגבי דיאטת אטקינס מוכיחות שוב את הכלל “שלא כל הנוצץ זהב” וכי ברפואה יש צורך במחקרים ארוכי טווח עם קריטריונים נוקשים בכדי לגבש דעה נחרצת. ההתלהבות מדיאטת אטקינס שקיבלה גיבוי בשני מחקרים שפורסמו בתחילת השנה שככה לאחר שנמצא כי לאחר כשנה אין לדיאטה זו יתרון על פני הדיאטה המקובלת המבוססת על פירמידת המזון, יתרה מכך מחקר שהוצג בכנס החברה האירופאית להשמנה שבחן דיאטת אטקינס מול הדיאטה הרגילה הדגים כי דיאטת אטקינס גרמה לאוסטאופורוזיס ולעליית רמות LDL מחד תוך הפחתת משקל זהה לאורך זמן והפחתה טובה יותר של HDL וטריגלצירידים. לפיכך הסוד היה ועדיין נשאר בהגבלת קלוריות  על פי החלוקה המקובלת בשילוב עם פעילות גופנית .

למאמר


Atkins and other low-carbohydrate diets: hoax or an effective tool for weight loss? – Ame Astrup The Lancet; 364:897-99

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה