טיפול בכאבי כליות: אופיואידים או NSAIDs ? מאמר ה BMJ, מתוך jc 420, בתשלום ,מעט מנויי הגורנל + שאלת השתלמות

כאב כליות (renal colic) מתאפיין בהופעה פתאומית של כאב חמור המקרין מהמותן למפשעה, ברוב המקרים הכאב נגרם כתוצאה ממעבר אבן בדרכי השתן. כאב הכליות נגרם כתוצאה מחסימה בזרימת השתן תוך עלייה ניכרת בלחץ בדרכי השתן. העלייה בלחץ באגן הכלייה מעורר ייצור ושחרור של פרוסטגלנדינים שגורם להרחבת כלי הדם ולייצור שתן מוגבר שמביא לעלייה נוספת בלחץ התוך כלייתי. כמו כן, פרוסטגלנדינים גורמים באופן ישיר לכיווץ השריר החלק בדופן השופכן.

משום שרוב האבני הכלייה מופרשות בשתן ללא צורך בהתערבות, הטיפול החריף במצב זה מתמקד בהקלה מהירה של הכאב, אישור האבחנה וזיהוי סיבוכים הדורשים התערבות מיידית. תרופות ממשפחת ה-NSAIDS ואופיואידים (opioids) מספקות הקלה בכאב כליות חריף. היתרון באופיואידים הוא מחירם הזול, יכולת הכיול שלהם, עוצמתם והניסיון הרב בשימוש בהם, מאידך קיים חשש מהתמכרות לתרופות אלו ומניסיון להשיגן באמצעות התנהגות המתחזה לכאב כליות.

אופיואידים אינם פועלים ישירות על הגורם לכאב ואינם ניתנים דרך הפה, מה שעלול להגביל את השימוש בהם. NSAIDS משפיעים ישירות על שחרור פרוסטגלנדינים (שהם הגורמים העיקריים לכאב) והוכחו כיעילים, בעיקר במתן תוך ורידי. אך בהשוואה לאופיואידים, קשה לכייל את מינונם, הם בעלי תופעות לוואי מוכרות (כולל אי ספיקת כליות ודימומים במערכת העיכול) ויתכן שהשפעתם אינה מהירה וחזקה כשל אופיואידים.

מחקר זה בוחן את היתרונות והחסרונות היחסיים של NSAIDS לעומת אופיואידים, במטרה לקבוע איזו תרופה מתאימה ביותר לטיפול בכאב כליות חריף.

החוקרים ביצעו סקירה של מחקרים אקראיים ומבוקרים שהשוו בין טיפול באופיואידים ל-NSAIDS בכאב כליות חריף.

נכללו בסקירה 20 מחקרים ומעל 1600 נבדקים. הן NSAIDS והן אופיואידים הביאו לירידה משמעותית קלינית בעוצמת הכאב. אנליזה משותפת של תוצאות 6 מחקרים הראתה יתרון בהפחתת הכאב במטופלים שטופלו ב-NSAIDS. כמו כן שיעור נמוך באופן משמעותי של מטופלים נזקק לטיפול נוסף לאחר הטיפול ב-NSAIDS. רוב המחקרים הראו שיעור גבוה יותר של תופעות לוואי במטופלים שטופלו באופיואידים. בקבוצות הטיפול ב-NSAIDS שיעור ההקאות היה נמוך משמעותית בהשוואה למטופלים שטופלו באופיואידים.

החוקרים מסכמים שטיפול במנה יחידה של NSAIDS או אופיואידים מספק הקלה ניכרת בכאב במטופלים עם כאב כליות חד. עם זאת, טיפול ב-NSAIDS נמצא קשור בהפחתה ניכרת בעוצמת הכאב ובצורך מופחת בטיפול נוסף במשככי כאבים בטווח הקצר בהשוואה לאופיואידים. אופיואידים, ובמיוחד pethidine, נמצאו קשורים בשיעור הקאות גבוה. לאור ממצאים אלו החוקרים ממליצים על שימוש ב-NSAIDS ולא באופיואידים בכאב כליות. אם הוחלט על טיפול באופיואידים בשל התווית נגד לטיפול ב-NSAIDS או מסיבות אחרות, מומלץ להימנע משימוש בפטידין. 

למאמר

Systematic review of the relative efficacy of non-steroidal anti-inflammatory drugs and opioids in the treatment of acute renal colic
Anna Holdgate, Tamara Pollock

BMJ  2004;328:1401 (12 June)


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה