מגמות ברפואה משלימה בישראל (IMAJ )

סקירתה של ד”ר ליאורה שכטר, עורכת מדור הרפואה המשלימה:

בחרנו לפתוח בסקירה ראשונה זו במדור הרפואה המשלימה החדש של e-Med באמצעות התייחסות לסקר שנערך ופורסם החודש ב- IMAJ. עצם העובדה ש- IMAJ, נציג הרפואה הקונבנציונלית והממוסדת בוחר להביא מאמר העוסק ברפואה משלימה/אלטרנטיבית מלמדת על המהפך והמגמה של השנים האחרונות, גם בארץ.

 להלן המימצאים העיקריים כפי שפורסמו במאמרם של  שמואלי ושובל:

תוצאות של סקר שהשווה נתונים מ-1993 לנתונים משנת 2000 מצביע על עלייה משמעותית ביותר בשימוש ברפואה אלטרנטיבית ורפואה משלימה בישראל.

המחקר כלל ראיונות עם 2,003 משתתפים ב-1993 ו-2,505 משתתפים בשנת 2000. האוכלוסיה שהשתתפה בו היתה אוכלוסיה יהודית, עירונית בין הגילאים 45-75.

ב-1993 6% מהנשאלים ציינו שפנו לרפואה אלטרנטיבית או משלימה, ב-2000 לעומת זאת השיעור עלה ל-10%.

עוד החוקרים מצאו שמין נשי, גיל צעיר, השכלה, מצב כלכלי טוב, מגורים בעיר גדולה ואכזבה מרפואת מומחים היו קשורים כולם בסיכוי גבוה יותר לפנות ולהעזר ברפואה לא קונבנציונלית. במיוחד אמורים הדברים לגבי המשתתפים בשנת 2000.

מעל 50% מהפניות לרפואה המשלימה הן ב-93 והן ב-2000 היו להומיאופטיה ואקופונקטורה. מספר הפונים לכירופרקטיקה, לעומת זאת, הוכפל.

הנבדקים ציינו שהסיבה העיקרית לפנייתם לרפואה אלטרנטיבית ומשלימה היה רצונם להמנע מנטילת מספר רב של תרופות ומהצורך לעבור פרוצדורות חודרניות. אף על פי כן, אחוז גדול מהפונים לרפואה המשלימה המשיכו ליטול את הטיפול התרופתי במקביל.

בסה”כ 60% מהמטופלים ב-1993 ו-75% מהמטופילם ב-2000 דיווחו על כך שהטיפול הועיל להם.

מסקנת החוקרים היתה שבין השנים 1993 ל-2000 חל שינוי ניכר ברפואה האלטרנטיבית בישראל הן בשכיחות השימוש בה והן באופי צריכתה והיא הפכה לענף רפואי מקובל.

IMAJ 2004: 6: January: 3-8 , A. Shmueli and J. Shuval :למאמר המלא (PDF)

לאבסטרקט

הערת העורכת- מתוך דברי הפתיחה של מדור זה:


המושג “רפואה משלימה” אמנם עדיף על המושג “רפואה אלטרנטיבית” שקדם לו, אך גם הוא איננו מספק, כי כמו שכתב עורך ה- JAMA במאמר מערכת : “רפואה יש רק אחת ונכללים בה כל אותן שיטות שנמצאו יעילות”. בעיני, המושג המתאים יותר הוא “שיטות טיפול משלימות”: שיטות שיש לבדוק ולבחון את יעילותן, ולשלבן ככלים טיפוליים כאשר הדבר מתאים ויכול להועיל.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה