משקלו של הפרוגסטין בסיכון לסרטן שד תוך כדי HRT

דר’ מרדכי וייס, עורך מדור אנדוקרינולוגיה

ביולי 2002 דווח ממחקר ה-WHI על עליה בשיעור 26% בסיכון היחסי לסרטן שד בקבוצת מחקר שמנתה 16,608 נשים שכמחציתן טופלה בשילוב יומי של Premaril 0.625 mg ו- Aragest 2.5 mg. למאמר

לאחרונה ( למאמר) דווחו פרטים נוספים ממחקר זה. הסיכון היחסי לסרטן שד קבוצת ה-HRT גבוה- 1.24. הגידולים בקבוצת ה-HRT היו גדולים יותר וכללו יותר נשים עם גרורות אזוריות ו/או מרוחקות.

מספר שאלות בעלות משמעות קלינית עולות ממחקר זה

האם הסיכון המוגבר לסרטן שד נכון לכל קבוצת גיל?

במחקר האמור הסיכון המוגבר לממאירות השד נצפה בכל קבוצת גיל, אם כי עקב מספר נמוך של מקרים הדבר לא היה בעל משמעות סטטיסטית. בהתאם לעליה בארעות סרטן שד בקבוצת הפלצבו העולה עם הגיל, הסיכון היחסי לסרטן שד בנשים עם HRT הולך ועולה עם הגיל.

האם צורת מתן הפרוגסטין קשורה בסיכון מוגבר לסרטן שד ?

במאמר צמוד (למאמר) הושווה הסיכון היחסי לסרטן שד בנשים המטופלות ב-Combined HRT או ב-Sequential HRT. לא נעשה ניסיון לבודד את סוג האסטרוגן או הפרוגסטין.

בשיטת Population-based case-control study אופיינו 975 נשים בטווח הגילים 65-97.

נמצא כי טיפול באסטרוגן בלבד (ERT) אינו מעלה את הסיכון היחסי לסרטן שד. טיפול באסטרוגן ופרוגסטין מעבר ל-5 שנים, הן בצורת Combined HRT (CHRT) והן בצורת Sequential HRT (SHRT).

הענקת משקל יתר לפרוגסטין בהשוואה לאסטרוגן בהעלאת הסיכון היחסי לסרטן שד נתמכת בעבודות נוספות

(Cancer 2003;97:1387 , (Cancer Causes Control 2002;13:583.

האם יש קשר בין סוג הפרוגסטין והסיכון לסרטן שד?

קיימות שתי קבוצות של פרוגסטינים הנמצאות בשימוש ב-HRT. נגזרת פרוגסטרון (Aragest) נפוצה בארה”ב. נתוני ה-WHI וה-HERS מתייחסים לשימוש בפרוגסטין זה. לעומת זאת, באירופה מקובל השימוש בנגזרות טסטוסטרון (norethistosterone acetate ו-levonorgestrel). Meta-analysis של סיכון לסרטן שד עקב HRT1 מעלה כי רק עבודה אחת השוותה את הסיכון במתן aragest לעומת נגזרות טסטוסטרון2. הנתונים מצביעים כי הסיכון היחסי ב-HRT מעבר ל-5 שנים בתכשירים הכוללים נגזרות טסטוסטרון גבוה מ-HRT המבוסס על aragest.

1. Stahlberg C et al. Acta Obstet Gynecol Scand 2003;82:335.

2. Magnussen C et al. Int I Cancer 1999;81:339

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה