מהי הפעילות הגופנית הטובה ביותר למניעה של מחלות לב ?

Walking Compared with Vigorous Exercise for the Prevention of Cardiovascular Events in Women

J. E. Manson and others

מהי הפעילות הגופנית הטובה ביותר למניעה של מחלות לב וכלי דם? שאלה זו לא התבררה לפי שעה די הצורך. התשובה לשאלה הזו ברורה עוד פחות כאשר מדובר בנשים, ולא כל שכן נשים שאינן לבנות. שני מחקרים מעניינים בגיליון ה-5 בספטמבר של ה-NEJM בוחנים צדדים שונים של פעילות גופנית בנשים מקבוצות אתניות שונות והשפעתן על מניעת מחלות לב וכלי דם.

המחקר הראשון מגיע אלינו מן ה-Women Health Initiative, שהוא מחקר ענק שהחל לפעול עוד בשנות התשעים ועוקב באופן פרוספקטיבי אחר כמה עשרות אלפי נשים. המסקנות הראשונות ממחקר מקיף זה מתחילות להגיע לספרות הרפואית, ואין ספק כי העשור הקרוב יתאפיין בשפע של ממצאים מדעיים חדשים המבוססים על ה-Women Health Initiative.

חוקרי ה-Women Health Initiative עקבו באופן פרוספקטיבי אחר קרוב ל-74,000 נשים בין הגילים 50-80. כל הנשים היו פוסט-מנופאוזליות. עם תחילת המחקר נבדקו הרגלי הפעילות הגופנית של המשתתפות: נרשם ה-score הכללי של הפעילות הגופנית, וכן נבדקה סוג הפעילות – הליכה, התעמלות נמרצת, וכמו כן נערך מעקב אחר הופעה של מאורעות קרדיאלים חדשים באוכלוסיית הנחקרות.

חוקרי ה- Women Health Initiative מדווחים כי היה יחס הפוך ברור מאד בין ה-score של הפעילות הגופנית, ובין הסיכון להתקפי לב או כל מאורע קרדיו-וסקולרי אחר. ככל שמידת הפעילות הגופנית הייתה גבוהה יותר, כך הסיכון למאורע קרדיו-וסקולרי היה נמוך יותר. כאשר הנשים חולקו לחמש קבוצות על פי מידת הפעילות הגופנית שלהן: אלה שהיו בעשרים האחוזים העליונים של הפעילות הגופנית נהנו משיעור נמוך של 0.47- סיכון יחסי למאורעות קרדיו-וסקולריים. נבהיר: נשים שנכללו בקטגוריה הגבוהה ביותר של הפעילות הגופנית ביצעו פעילות גופנית השוה להליכה של שעה אחת מדי יום, בקצב של כ-5 ק”מ לשעה.

כמה נקודות מעניינות נוספות עולות ממחקר זה: ראשית, להליכה או לפעילות גופנית מאומצת יותר היה אפקט שווה במניעה של מחלות לב וכלי דם בנשים. שנית, ההשפעה הטובה של הפעילות הגופנית היתה נכונה בכל גיל ובכל קבוצה אתנית שנבדקה. שלישית, ההשפעה הטובה של הפעילות הגופנית היתה ניכרת בכל מסת גוף, דהיינו גם נשים רזות מאד וגם נשים בעלות משקל עודף נהנו משיפור הסיכון הקרדיאלי שלהן. הליכה מהירה יותר ופחות שעות ישיבה ביום ניבאו הפחתה נוספת של הסיכון הקרדיו-וסקולרי.

עד כאן ממצאי המחקר הראשון המתפרסם בגיליון ה-NEJM. נקודה מעניינת למחשבה המצוינת גם בדיון על מחקר זה היא העובדה כי הרב מוחלט של הנשים אינן מבצעות אפילו פעילות גופנית המומלצת על פי הקווים המנחים של ארגוני הבריאות הרשמיים: כלומר 30 דקות ביום ברב ימות השבוע. נראה כי 75% מן הנשים אינן מבצעות פעילות גופנית די הצורך. האם הבעיה מתחילה עוד בגיל צעיר? על כך עונה המאמר הבא העוסק בנושא.

J. E. Manson and others. Walking Compared with Vigorous Exercise for the Prevention of Cardiovascular Events in Women. The New England Journal of Medicine Vol. 347 No. 10, 5 September, 2002.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה