דרמטולוגיה

תסמונת שיוגרן ראשונית מלווה בסיכון מוגבר להופעה מוקדמת של טרשת עורקים תת-קלינית (RMD Open)

במאמר שפורסם בכתב העת RMD Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי תסמונת שיוגרן ראשונית מלווה בעליה משמעותית בסיכון להופעה מוקדמת של טרשת עורקים תת-קלינית ומחלה טרשתית חמורה יותר, עם ממצאים בולטים במיוחד בחולים עם מעורבות איברים.

מדגם המחקר כלל חולים עם אבחנה של תסמונת שיוגרן ראשונית שטופלו במרפאות ריאומטולוגיות אמבולטוריות. ביקורות תואמות בגיל ומין גויסו למחקר ביחס 2:1 ושאלונים שימשו לאיסוף נתונים, בשילוב עם בדיקת אולטרה-סאונד דופלר להערכת היקף נגע טרשתי ועובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה. ניתוח מתוקן כלל את כל גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם וסמנים מעבדתיים רלבנטיים.

החוקרים אספו נתונים אודות 299 משתתפים, כולל 199 חולים עם תסמונת שיוגרן ראשונית ו-100 ביקורות (גיל ממוצע של 59.4 שנים, 19.1% גברים).

מניתוח מותאם עלה כי בחולים עם תסמונת שיוגרן ראשונית תועד עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי התרדמה שהיו גדול יותר (p<0.001), עם נגע טרשתי נרחב יותר (יחס סיכויים של 1.82, רווח בר-סמך 95% של 1.14-2.95).

מניתוח לפי תתי-קבוצות של חולים עם תסמונת שיוגרן ראשונית עלה כי מעורבות איברים לוותה בעליה בעובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי התרדמה (p=0.025) ושכיחות מוגברת של נגע טרשתי, בהשוואה לחולים ללא מעורבות איברים (יחס סיכויים של 1.74, רווח בר-סמך 95% של 1.02-3.01).

מעניין לציין כי ריכוז נוגדני OxLDL (או Oxidized Low Density Lipoprotein), אשר נמדדו כסמן נזק לכלי דם, נטה להיות נמוך יותר בחולים עם נגע טרשתי (p=0.052).

ניתוח הנתונים הצביע על קורלציה בין ריכוז נוגדני OxLDL גבוה עם מדד פעילות מחלה לפי EULAR Sjogren’s Syndrome Disease Activity Index (p<0.001) ונוגדנים כנגד SSA/Ro (p=0.026).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טרשת עורקים תת-קלינית מופיעה בשל מוקדם יותר ובדרגה חמורה יותר בחולים עם תסמונת שיוגרן ראשונית. ההבדל בעובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי התרדמה בחולים עם תסמונת שיוגרן וביקורות נבע בעיקר מהבדלים בקרב חולים עם מעורבות איברים, רמז לכך שמדובר בתת-קבוצה בסיכון גבוה במיוחד. נוגדני OxLDL עשויים להגן מפני התקדמות טרשת עורקים בחולים עם תסמונת שיוגרן.

לאור ממצאי המחקר, יש מקום להשלים הערכה של הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם אבחנה של תסמונת שיוגרן ראשונית ולשקול אפשרות טיפול תרופתי למניעת תחלואה קרדיווסקולארית, דוגמת טיפול בסטטינים.

RMD Open, Apr 24, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה