דרמטולוגיה

טכנולוגיות חדשות לאבחון מוקדם של מלנומה (Mount Sinai)

טכנולוגיות חדשות שהופכות לזמינות צפויות לעזור לשפר גילוי מוקדם של סרטן העור, כך עולה מהרצאה שהועברה בסימפוזיון החורף השנתי של הר סיני

טכנולוגיות חדשות שהופכות לזמינות צפויות לעזור לשפר גילוי מוקדם של סרטן העור, תוך הפחתת הצורך בביופסיות מיותרות, כך עולה מהרצאה שהועברה בסימפוזיון החורף השנתי של הר סיני.

שיפור יכולת האבחון של סרטן העור נותרה מטרה עליונה בקרב קבוצת מחקר רבות, כיוון שגילוי מוקדם הוא המפתח להפחתת התחלואה והתמותה ממלנומה. שיעור ההישרדות הכולל ל-5 שנים של המחלה הוא בערך 92%, יורד ל-65% כאשר יש מעורבות של בלוטות הלימפה ו-25% כאשר המחלה מתפשטת לאיברים אחרים.

בדיקת סרטן העור מבוססת במידה רבה על זיהוי דפוסים בעור, כולל התחשבות בהיסטוריה המשפחתית, בדיקה ויזואלית ודרמוסקופיה, אך ביופסיית עור נותרה תקן הזהב לזיהוי ממאירות. למרות שהיסטופתולוגיה מספקת את האבחנות המדויקות ביותר של סרטן העור, ביופסיות יכולות לגרום להצטלקות באזורים רגישים מבחינה קוסמטית ולהשאיר מקום לטעויות אנוש בגלל שוני באבחון בין פתולוגים.

לפי פרופ’ אונגר, “הופיעו מספר טכנולוגיות חדשות שיכולות לשפר את האבחון והניטור של סרטן העור, ובו בזמן למזער את הצורך בביופסיות מיותרות”.

שיפורים אלו נובעים במידה רבה מטכנולוגיה מתקדמת ובמקרים מסוימים, טכנולוגיות קיימות שהפכו לאטרקטיביות יותר עבור רופאי עור ומטופלים כאחד. כך למשל, צילום גוף כולל, שבו מתועדים מיקומים אנטומיים של כל הנגעים על משטחי הגוף, מדויק יותר מזיכרון קליני/היזכרות קלינית, אך השימוש בו הוגבל מכיוון שלוקח זמן לצלם, לאחסן, לקטלג, למפות ולהשוות תמונות.

מערכות הדמיה חדשות לכל הגוף, פתרו רבים מבעיות אלו. כך למשל מכשיר ה-VECTRA WB180/360 משתמש במצלמות רבות בו זמנית, אינו דורש מהמטופלים לשנות מיקום, ובונה אווטאר תלת מימדי של כל מטופל, המקטלג את התמונות ואת מיקומן, מה שמקל על מעקב אחר נגעים לאורך זמן. מטופל מבלה פחות מדקה בצילום והאוואטר הקליני נוצר תוך כ-15 דקות.

המכשיר משולב עם דרמוסקופיה מתקדמת ותוכנה בה תמונות סדרתיות מוצגות בבירור להערכה על ידי הרופאים. כלי זה יעיל בסיוע לרופאים לקבוע אם היו שינויים דרמוסקופיים לאורך זמן בצורה חלקה יותר, אך עדיין דורש ניתוח סובייקטיבי של רופא.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה