דרמטולוגיה

שימוש בסולם חדש להערכת הסיכון לדלקת מפרקים פסוריאטית (Arthritis & Rheumatology)

פסוריאזיס
מחקר שנערך לאחרונה בחן את הסולם החדש, Psoriatic Arthritis Risk Estimation Tool (PRESTO), להערכת הסיכון לדלקת מפרקים פסוריאטית בקרב מטופלים עם פסוריאזיס

מחקר שנערך לאחרונה בחן את הסולם החדש, Psoriatic Arthritis Risk Estimation Tool (PRESTO), להערכת הסיכון לדלקת מפרקים פסוריאטית (PsA – Psoriatic Arthritis) בקרב מטופלים עם פסוריאזיס. החוקרים בראשות ד”ר ליהי אדר, מומחית לראומטולוגיה בבית החולים Women’s College, טורונטו, אפיינו את PRESTO כ”צעד ראשון וחשוב בפיתוח של אסטרטגיות שעשויות בסופו של דבר למנוע את התקדמות המחלה”. המחקר פורסם ב-Arthritis & Rheumatology והוצג בכנס השנתי של האגודה הקנדית לראומטולוגיה ב-2023.

במסגרת המחקר, החוקרים העריכו 635 מטופלים ממחקר עוקבה פרוספקטיבי אורכי לבחינת גורמי סיכון להתפתחות PsA בקרב מטופלים עם פסוריאזיס. כמו כן, נאספו נתונים אודות הדמוגרפיה של המטופלים, מאפייני הפסוריאזיס, מחלות נלוות, תרופות ותסמינים נוספים, ובאמצעות מודלים של רגרסיה לוגיסטית רב-משתנית הוערכה ההסתברות לפתח PsA בתוך חלונות זמן של שנה ו-5 שנים.

גילם הממוצע של משתתפי המחקר היה 47 שנים, ולהם פסוריאזיס במשך 16 שנים בממוצע. תוצאות המחקר הראו כי 51 מטופלים פיתחו PsA במהלך מעקב של שנה אחת, ו-71 פיתחו PsA במהלך 5 שנות מעקב. הסיכון ל-PsA בשנה הראשונה למעקב היה קשור לגיל צעיר יותר, מין זכר, היסטוריה משפחתית של פסוריאזיס, נוקשות גבית, פסוריאזיס של הציפורניים, נוקשות מפרקים, שימוש בתרופות ביולוגיות ועוד. בנוסף, הסיכון לפתח PsA בתוך 5 שנים היה קשור בנוקשות בוקר, חומרת הפסוריאזיס, עייפות, כאב ושימוש בתרופות סיסטמיות שאינן ביולוגיות. ד”ר סאקשי חאטרי, רופאת עור וראומטולוגית, בית הספר לרפואה, Mount Sinai, ניו יורק, שלא הייתה מעורבת במחקר, אפיינה את סולם PRESTO כ” צעד מעניין בכיוון הנכון”, אך ציינה כי מדובר בצעד הראשון.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה