דרמטולוגיה

תוספי ויטמין D אינם משפרים את סיכויי השגת הפוגה במבוגרים עם מחלת גרייבס (Thyroid)

במאמר שפורסם בכתב העת Thyroid מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תוספי ויטמין D לא הגדילו את הסיכויים להשגת הפוגה של מחלת גרייבס במבוגרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפשרויות הטיפול במחלת גרייבס הן מוגבלות ואינן מכוונות לתהליך האוטואימוני ברקע, כאשר שיעורי ההישנות לאחר טיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס מגיעים ל-50%. מחקרים קודמים הדגימו תוצאות מבטיחות למתן ויטמין D במחלת גרייבס וכעת ביקשו החוקרים לבחון אם תוספי ויטמין D משפרים את סיכויי השגת הפוגה בחולים עם מחלת גרייבס תחת טיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, כפל-סמיות, אקראי ומבוקר-פלסבו, שהשווה בין ויטמין D במינון 70 מק”ג ביום (2,800 יחידות בינלאומיות) או פלסבו. ההתערבות ניתנה תחילה כתוספת לטיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס, למשך 24 חודשים לכל היות, ולאחר מכן למשך 12 חודשים לאחר הפסקת הטיפול התרופתי כנגד בלוטת התריס.

מדגם המחקר כלל מבוגרים עם אבחנה ראשונה של מחלת גרייבס עם טיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס. החוקרים לא כללו נשים הרות או חולים תחת טיפול גלוקוקורטיקואידים.

התוצא העיקרי היה כישלון השגת ושמירה על הפוגה, אשר הוגדרה כהישנות היפרתירואידיזם בתוך 12 חודשים מהפסקת טיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס, חוסר אפשרות להפסקת טיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס בתוך 24 חודשים, או טיפול ביוד רדיואקטיבי או ניתוח לכריתת בלוטת התריס.

המחקר כלל 278 חולים (גיל ממוצע של 44 שנים, 79% נשים), מהם 4 הסירו את הסכמתם. לא תועדו אירועים חריגים במהלך תקופת המחקר.

הסיכון כישלון השגת הפוגה ושמירה על הפוגה עמד על 42% בקרב חולים בזרוע הטיפול בוויטמין D (רווח בר-סמך 95% של 33-50%) ועל 32% (רווח בר-סמך 95% של 24-40%) בזרוע הפלסבו, הבדל המקביל לסיכון יחסי של 1.30 (רווח בר-סמך 95% של 0.95-1.78).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תוספי ויטמין D לא הובילו לשיפור הסיכוי להשגת הפוגה או שמירה על הפוגה בחולים עם מחלת גרייבס תחת טיפול בתרופות כנגד בלוטת התריס ולכן אין מקום להמליץ על תוספי ויטמין D במינון גבוה לשיפור תוצאות הטיפול במחלת גרייבס.

Thyroid, Jun 26, 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה