דרמטולוגיה

האם טיפול ביולוגי כנגד פסוריאזיס מפחית את הסיכון לדלקת מפרקים פסוריאטית? (Am J Clin Dermatol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Dermatology מדווחים חוקרים מישראל על תוצאות סקירה שיטתית חדשה, מהן עולה כי טיפול ביולוגי כנגד פסוריאזיס עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות דלקת מפרקים פסוריאטית.

ברקע למחקר מסבירים דר’ לב פבלובסקי מהמרכז הרפואי רבין כי היעילות של טיפולים ביולוגיים להאטת התקדמות דלקת מפרקים פסוריאטית היא מוכחת היטב. עם זאת, אין נתונים רבים והעדויות סותרות באשר ליכולת טיפולים אלו למנוע התפתחות דלקת מפרקים פסוריאטית בחולי פסוריאזיס. מטרת הסקירה הנוכחית הייתה לבחון את החשיבות של טיפול ביולוגי כנגד פסוריאזיס במניעת או דחיית התפתחות דלקת מפרקים פסוריאטית.

החוקרים השלימו חיפוש בספרות הרפואית, כולל מאגרי MEDLINE, Embase, Web of Science ו-Cochrane Library לזיהוי מחקרים שפורסמו באנגלית עד מרץ 2022 ובחנו את הסיכון לדלקת מפרקים פסוריאטית בחולים מעל גיל 16 שנים, אשר קיבלו קודם לכן טיפול ביולוגי או תרופה אחרת כנגד פסוריאזיס עורי.

הסקירה כללה ארבעה מחקרים, כולם היו מחקרי עוקבה רטרוספקטיביים. שלושה מחקרים נערכו בחולים שנבחרו מראש וטופלו במרכזי רפואת עור או משלב רפואת עור וריאומטולוגיה ומחקר אחד היה מחקר מבוסס-אוכלוסייה גדול בשלושה מחקרים, ניתוח סטטיסטי דו-שלבי מצא כי טיפול ביולוגי לווה בסיכון מופחת משמעותית לדלקת מפרקים פסוריאטית בחולים עם פסוריאזיס. ממצאים אלו לא נתמכו במחקר הרטרוספקטיבי הגדול שהתבסס על רשומות רפואיות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ביולוגי עשוי לסייע במניעת התפתחות דלקת מפרקים פסוריאטית בחולים עם פסוריאזיס. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים לאור המבנה הרטרוספקטיבי של כל המחקרים שנכללו בסקירה ותוצאות סותרות ממחקרי מרשם. בשלב זה, הם אינם ממליצים על מתן טיפול ביולוגי לכלל החולים עם פסוריאזיס רק במטרה למנוע התפתחות דלקת מפרקים פסוריאטית.

Am J Clin Dermatol. 2023 Jun 21

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה