דרמטולוגיה

טיפול אדג’ובנטי לא יעיל במלנומה בשלב 3? (Journal of the National Cancer Institute)

סקירה עדכנית של כמעט כל מקרי המלנומה בשלב 3 שטופלו בשוודיה בין השנים 2016 ו-2020, מעידה על כך שייתכן כי הטיפול המסייע המבוצע כיום לאחר כריתה כירורגית אינו בעל יתרון משמעותי על השרידות הכוללת של המטופלים

סקירה של כמעט כל מקרי המלנומה בשלב 3 שטופלו בשוודיה בין השנים 2016 ו-2020, שפורסמה ב-Journal of the National Cancer Institute ב-25 במאי 2023, מעידה על כך שייתכן כי הטיפול האדג’ובנטי המסייע (Adjuvant therapy) המבוצע כיום לאחר כריתה כירורגית אינו בעל יתרון משמעותי על השרידות הכוללת של המטופלים. ד”ר ג’ניפר צ’וי, מנהלת המחלקה לעור ואונקודרמטולוגיה באוניברסיטת נורת’ווסטרן, שיקגו אמרה כי “אם מחקרים נוספים מאשרים שאין השפעה ארוכת טווח על השרידות הכוללת, בהחלט יש לשקול מחדש את מתן הטיפולים האדג’ובנטיים כהמלצה קבועה”. עם זאת, היא גם ציינה כי לסקירת הנתונים השוודיים ישנן מספר מגבלות.

הסקירה כללה מטופלים עם מלנומה בשלב 3 שאובחנו לפני ואחרי 2018 – השנה בה אושר והומלץ בשוודיה על טיפול אדג’ובנטי עם אימונותרפיה שכוללת Nivolumab ו- Pembrolizumab או עם טיפול מכוון (Targeted therapy) שכולל Dabrafenib ו-Trametinib. כך, החוקרים שהשוו את השרידות הכוללת בקרב 634 מטופלים שאובחנו בשנתיים לפני קבלת האישור לשרידות הכוללת בקרב 737 מטופלים שאובחנו בשנתיים שלאחר מכן, לא מצאו הבדל משמעותי, כך ששיעורי השרידות הכוללת היו 84.3% לעומת 86.1% בהתאמה. כמו כן לא נראתה שרידות טובה יותר באופן ספציפי בקרב מטופלים צעירים יותר, מטופלים עם גידולים מכויבים ומטופלים עם מלנומה בשלב 3B. צ’וי ציין כי “למרות שזהו מחקר מעניין והכרחי, המעקב היה קצר יחסית וייתכן ואנו עשויים לראות  יתרון לטיפול האדג’ובנטי במחקר עם מעקב ארוך יותר”. ד”ר דאגלס ג’ונסון, ראש תוכנית מחקר המלנומה באוניברסיטת ונדרבילט, נאשוויל, טנסי, גם היה מודאג מהמעקב הקצר ציין ש”לטיפול האדג’ובנטי עשוי להיות ערך אחר כגון מניעת הישנות גרורתית הדורשות טיפולים רעילים יותר”.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה