דרמטולוגיה

ויטמין D במינון גבוה עשוי להקל על אודם עורי משנית לכימותרפיה (JAMA Dermatol)

מתן ויטמין D במינון גבוה הוביל לשיפור אודם טוקסי על-רקע טיפול כימותרפי (Toxic Erythema of Chemotherapy) בתוך יממה עד ארבעה ימים, כך עולה מסדרת מקרים רטרוספקטיבית שכללה שישה חולים ופורסמה בכתב העת JAMA Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הכלים הזמינים היחידים להתמודדות עם אודם משנית לכימותרפיה כוללים הפסקת או דחיית הטיפול הכימותרפי, או הפחתת מינון הטיפול, כמו גם תכשירים תומכים דוגמת טיפול מקומי בקורטיקוסטרואידים, תכשירים קרטוליטיים מקומיים ומשככי כאבים, אשר הדגימו שיפור איטי יחסית כולל 2-4 שבועות לאחר השהיית טיפול כימותרפי.

בששת החולים שנכללו במחקר הנוכחי האודם על-רקע הטיפול הכימותרפי הופיע בממוצע לאחר 8.5 ימים מתחילת הטיפול. ויטמין D ניתן במינון 50,000 יחידות בינלאומיות לחולה אחד ובמינון של 100,000 יחידות בינלאומיות ליתר חולים לאחר 4.3 ימים, בממוצע, מהופעת הפריחה ושוב לאחר שבעה ימים. עוד ניתן טיפול ב-Triamcinolone 0.1% או Colbetasol 0.05%.

החוקרים מדווחים כי כל החולים חוו שיפור תסמיני בכאב, גרד, או נפיחות בתוך יממה מהטיפול הראשון בוויטמין D ושיפור באודם בתוך 1-4 ימים. הטיפול השני ניתן לתסמינים שנותרו.

החוקרים כותבים כי לאור העדר אפשרויות הטיפול במקרים אלו, לפתרונות יצירתיים יש חשיבות רבה. גילויים חדשים מתחילים באנקדוטות והממצאים המדווחים כעת בהחלט מעניינים ויש מקום להשלים מחקרים על-מנת לבחון את תוצאות הטיפול בחולים נוספים.

חמישה מבין שישה חולים אובחנו עם ממאירות המטולוגית שדרשה טיפול אינדוקציה בכימותרפיה לפני השתלת מח עצם וחולה אחד טופל ב-Regorafenib באבחנה של גליובלסטומה מולטיפורמה. אבחנה של אודם טוקסי על-רקע כימותרפיה נקבעה על-בסיס המראה הקליני וחמישה מבין שישה חולים עברו ביופסיה, כאשר הממצאים תאמו לאבחנה בשלושה חולים והדגימו דרמטיטיס לא-ספציפי סביב כלי הדם בשני חולים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע מהו המינון הטוב ביותר, להעריך את בטיחות הטיפול והחשיבות האפשרית בטיפול במחלות ממאירות וכן לקבוע אם תתכן תגובה ממושכת לטיפול בחולים בהם מחליטים להמשיך בטיפול הכימותרפי.

JAMA Dermatol, Dec 21, 2022

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה