דרמטולוגיה

האם יש מקום לטיפול קרינתי שטחי תחת הדמיה כטיפול קו-ראשון כנגד סרטן העור? (מתוך אתר MedRxiv)

מנתונים חדשים שפורסמו באתר MedRxix.org וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי טיפול קרינתי שטחי תחת הדמיה (Image-Guided Superficial Radiation Therapy, או IGSRT) כנגד סרטן עור שאינו-מלנומה בשלב מוקדם הביא לבקרת נגעים כמעט בכלל החולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי IGSRT הינה טכניקת קרינה חדשה יותר לטיפול בסרטן העור ומהווה חלופה לניתוח Mohs ואפשרויות ניתוחיות אחרות. בדיקת אולטרה-סאונד משמש במהלך IGSRT ומאפשרת לכוון במדויק את הטיפול כנגד תאי סרטן ולהימנע מפגיעה ברקמה הסמוכה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 1,899 נגעי סרטן עור שאינו-מלנומה בשלב מוקדם ב-1,243 חולים שטופלו ב-IGSRT במרפאת עור בדאלאס, טקסס. היקף האנרגיה נע בין 50-100 kV, עם מנת טיפול מוצעת של 5364.4 cGy לאורך 20.2 פרקציות, בממוצע. משך הטיפול הממוצע עמד על 7.5 שבועות ולאחר מכן, החולים היו במעקב לאורך 65.5 שבועות.

שיעורי בקרת נגעים עמדו על 99.7% מהחולים, עם שיעור נגעים יציבים של 99.6% לאחר 12 חודשים. לאחר חמש שנות מעקב, שיעורי בקרה מקומית עמדו על 99.4%.

שיעורי בקרה מקומית של נגעי Basal Cell Carcinoma או Squamous Cell Carcinoma עמדו על 99% לאחר חמש שנים; שיעורי בקרה מקומית של נגעי Squamous Cell Carcinoma in Situ עמדו על 100% לאחר חמש שנים.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר כללו אודם, יובש וקילוף עורי. בחלק מהחולים התפתחו כיבים, אך אלו לא השפיעו על שיעורי בקרת נגעים.

הפרוצדורה נסבלה היטב עם רעילות בדרגה 1 לפי סיווג Radiation Treatment Oncology Group ב-72% מהמטופלים. בהשוואה לפרוצדורות Mohs הפרוצדורה הדגימה תוצאות טובות.

כיום, IGSRT מומלץ לטיפול בסרטן עור שאינו-מלנומה בחולים המסרבים להתערבות ניתוחית, או אינם יכולים לעמוד בניתוח. לאור נתוני בטיחות, פגיעה במראה התקין, עלות-תועלת ושיעורי ריפוי גבוהים, החוקרים קוראים ממליצים לשקול שימוש נרחב יותר בטכניקה זו כאפשרות טיפול קו-ראשון כנגד סרטן עור שאינו-מלנומה.

 

מתוך אתר MedRxiv

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה